تقسیم وظایف در خانه چگونه است؟ آیا شوهر خوب کارهای تعمیر خانه را انجام می دهد و همسر خوب لباس های کثیف را می شوید؟ یا برعکس. زن باید کار خانه کند و مرد باید خارج خانه کند؟ این باور مخرب زمانی به وجود می آید که از همسر خود توقع داریم که تمام کارهای خانه را انجام بدهد یا از شوهر خود توقع داریم که تمام کارهای تعمیرات و کارهای بیرون را انجام دهد

تقسیم وظایف در خانه

این باورها مخرب زناشویی معمولا از تعصبات قدیمی ناشی می شوند که بین نقش زن و مرد در خانه خط قرمزی می کشد وآن ها را از یکدیگر جدا می کند. متاسفانه افراد زیادی باور دارند که کسانی که به این وظایف عمل نمی کنند به تعهدات زناشویی خود پایبند نیستند.

امروزه بحث ها و کانون های زیادی برای برابری حقوق و از بین بردن تصورات جنسی اشتباه به وجود آمده است با این وجود هنوز هم تعداد زیادی از زنان و مردان این فرمول نادرست را در زندگی شخصی خود به کار می برند.

شاید به نظر برسد که این تعصبات صدمه ای به رابطه افراد نمی زند و اهمیتی ندارد. اگر اینگونه فکر می کنید بهتر است مثال های زیر را مطالعه کنید.

تقسیم کار خانه بین زن و شوهر

سینا یک وکیل 36 ساله موفق بود که برای کمک به زندگی مشترکش با همسرش پیش من آمده بوند. سینا به شدت در کارهای فنی مهارت داشت و می توانست هر چیزی را تعمیر کند، او و همسرش شیوا در یک خانه بزرگ و مجلل زندگی می کردند که به دلایلی در سقف آن شکاف به وجود آمده بود و مجبور بودند زیر آن ظرفی بگذارند تا آب به فرش های با ارزششان آسیب نزند، درخت های خانه هم نیاز به هرس داشت ولی سینا اجازه نمی داد تا به کسی برای این کارها پول بدهند از طرفی هم به شدت مشغول کارش بود و وقتی برای این کار ها پیدا نمی کرد.

من به سینا یک ماه وقت دادم تا به این کارها رسیدگی کند اما اگر نتوانست یا وقت نکرد باید با شرکت خدماتی تماس بگیرد و از او خواستم تا روی یک برگه این را بنویسد و امضا کند. 

پس از یک ماه سینا فقط توانست سقف خانه را درست کند و شیوا هم برای هرس درختان با شرکت خدماتی تماس گرفت.

تقسیم وظایف در خانه  نظافت کردن با مرد و تعمیر وسایل با زن؟

این کار باعث نشد که سینا دیگر تصمیم به انجام کارهای خانه نگیرد برعکس باعث شده بود که به انجام کارها بیش تر ترغیب شود.

تقسیم وظایف در زندگی مشترک

شایان و سیما دو سال پیش برای مشکل خود به من مراجعه کردند، شایان در محل کار خود مسئول کارهای زیادی بود و از انجام دادن کارش لذت می برد. 

سیما هم معلم بود و ساعات زیادی را به تدریس می گذراند.

 پس از این که آن ها بچه دار شدند سیما تصمیم گرفت که کار خود را رها کند و به تربیت کودک خود بپردازد تا مادر خوبی باشد. به نظر او شوهر خوب کسی نبود که اخر هفته ها را به تفریح بپردازد، درحالی که شایان پس از یک هفته کار سنگین تنها می خواست اندکی استراحت کند.

برخلاف مورد قبلی شایان علاقه داشت تا کسی را برای کارهای خانه استخدام کند ولی همسرش مخالفت می کرد و می گفت که یک مرد خوب باید خودش به کارهای خانه رسیدکی کند.

من تلاش زیادی کردم ولی سیما به هیچ عنوان قانع نمیشد که دست از افکار قدیمی خود بردارد او از کارهای شایان ایراد می گرفت و وقتی من به او گفتم که کارها را خودش انجام دهد گفت که این کارها وظیفه مرد است نه زن.

متاسفانه من نتوانستم پیشرفتی با این زوج داشته باشم و هنوز هم با این مشکلات سر و کله می زنند.

تقسیم وظایف در خانه  نظافت کردن با مرد و تعمیر وسایل با زن؟

بیرون بردن آشغال ها به نظر کار مردانه ای می آید.

زوجی را می شناسم که بر سر همین مشکل کوچک همیشه دعوا داشتند. گاهی اوقات در حین دعوا آشغال ها سه روز بیرون خانه می ماندند.

زوج دیگری را می شناسم که بر سر وصل کردن دستگاه تهویه هوا به مشکل برخورده بودند ولی نه زمانی برای وصل کردن آن پیدا می کردند نه دوست داشتن از کسی کمک بگیرند.

موارد زیادی را می توان برای این مشکل ذکر کرد.

چگونه کارهای خانه را تقسیم کنیم؟

به نظر می رسد که با گذشت زمان نقش های تعریف شده برای زنان و مردان در حال عوض شدن است. این روزها زوج ها کم تر بر سر اینکه چه کسی باید چه کاری را انجام دهد بحث می کنند. با این حال هنوز زوج هایی هستند که  برای این مشکل به پیش مشاور می روند یا تصمیم می گیرند که از یکدیگر جدا شوند.

من به زوج ها توصیه می کنم که برای حل کردن این مشکل یک بازه زمانی برای انجام آن کار تعیین کنند به یاد داشته باشید که این رنجش ها ممکن است باعث نابودی ازدواج شود. 

بهتر است که زوج ها با یکدیگر همکاری کنند، از جنگ قدرت بپرهیزند و به یکدیگر در انجام کارهای خانه کمک کنند. زمانی که کارها را با اکراه برای همسرتان انجام دهید هیچ تاثیر مثبتی بر جا نخواهند گذاشت.

شما می توانید برای راهنمایی تخصصی با مراکز برتر مشاوره فردی همچون "مرکز مشاوره ستاره زندگی" تماس حاصل کنید، رزرو وقت: 02122354282 و 02122247100 و  09035673050 و 09108347597