بارداری (افسردگی، درد، غم و سلامتی)


یکی از اتفاقات مهم برای زوجین، تصمیم به بارداری و فرزند آوری می باشد. برای این که زوجین در طول فرآیند بچه داری به مشکل برنخورند، پیش از بارداری باید به نکاتی توجه کنند.

اگر زوجین بدون آن که بررسی های لازم را انجام دهند و با یکدیگر در مورد آن صحبت کنند با یک تصمیم احساسی و فوری اقدام به فرزند آوری کنند، پس از تولد فرزند مشکلات زیادی را تجربه می کنند و هیچ راه حلی برای آن ها ندارند.

به همین دلیل است که گفته می شود زوجین باید پیش از بارداری اقدامات لازم و اولیه را انجام دهند تا از مشکلاتی که بعدا به وجود می آید پیشگیری کنند.

در این مقاله نکات مهم و طلایی پیش از بارداری را مورد بررسی قرار داده و به طور کامل در مورد اقدامات لازم برای سلامت روحی و جسمانی کودک توضیح می دهیم.

نکات مهم قبل از بارداری

معمولا زوجین به نکات پیش از بارداری بی توجه می باشند، همان طور که گفته شد زوجین با این کار رابطه خود و سلامت کودک را در شرایط بدی قرار می دهند

در این مقاله نکات پیش از بارداری به خوبی توضیح داده شده است، تا بارداری ایمن و سالمی داشته و فرزند صحیح و سالمی را به دنیا آورده و پرورش دهید.

اولین نکته مهم قبل از بارداری : مراجعه به پزشک

پیش از بارداری حتما به یک ماما یا پزشک مراجعه کنید تا مورد معاینه قرار بگیرید و پزشک شرایط شما را مورد بررسی قرار دهد.

در این هنگام پزشک شرایط خانوادگی و شخصی شما را مورد بررسی قرار می دهد و داروهایی که مصرف می کنید را ارزیابی می کند. سپس به شما می گوید که آیا می توانید باردار شوید یا خیر. به خاطر داشته باشید که مصرف بعضی از مکمل ها و داروها در دوران بارداری مناسب نیست و ممکن است سلامت جنین به را به خطر بی اندازد. در این صورت دکتر قبل از بارداری آن داروها را تعویض می کند.

پس از آن پزشک در مورد عادت های شما سوالاتی را می پرسد و رژیم غذایی، وزن، ورزش و هر گونه عادت ناسالمی مانند سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی های الکی و مصرف مواد مخدر را مورد بررسی قرار می دهد و بر اساس آن توصیه هایی به شما می کند که باید به آن ها عمل کنید.

علاوه بر این ها در مورد بیماری های دوران کودکی مانند آبله مرغان و سرخجه از شما سوالاتی پرسیده و شما را مورد آزمایش قرار می دهد.

اگر به بیماری هایی مانند آسم، دیابت و یا فشار خون بالا مبتلا هستید، باید پیش از بارداری به یک متخصص رجوع کنید تا این بیماری ها تحت کنترل قرار بگیرند و سپس اگر پزشک مشاهده کند که برای سلامت شما ضرر ندارد می توانید اقدامات بعدی را انجام دهید.

اگر از معاینات لگن و تست پاپ اسمیرتان  (pap smear) یک سال و یا بیشتر گذشته باشد توصیه می شود که دوباره این آزمایش ها را انجام دهید تا با خیال راحت برای بارداری اقدام کنید.

دومین نکته مهم قبل از بارداری : انجام آزمایشات ژنتیکی

این نوع غربالگری و آزمایشات معمولا قبل از ازدواج به عنوان آزمایش ژنتیک انجام می شوند اما برای این که مطمئن شوید که خودتان و یا همسرتان ناقل بیماری های ارثی جدی مانند فیبروز کیستیک (CF-Cystic Fibrosis) و یا کم خونی داسی شکل نیستید و بعد اقدامات لازم را انجام دهید.

زیرا اگر حتی یک از شما ناقل این بیماری ها باشد، به احتمال 25 درصد کودکتان این بیماری ها را خواهد داشت و به آن ها مبتلا خواهد شد.

سومین نکته مهم قبل از بارداری : مصرف اسید فولیک

مصرف مکمل اسید فولیک بسیار مهم می باشد و مادران باید قبل از بارداری حداقل به مدت یک ماه 400 میکروگرم اسید فولیک استفاده کنند و همچنین در سه ماه اول بارداری نیز این قرص را مورد استفاده خود قرار دهند، این مکمل باعث می شود 50تا 70 درصد احتمال بچه دار شدن با نقص لوله عصبی مانند مهره شکاف (spina bifida) کاهش یابد و علاوه بر این مصرف این مکمل باعث می شود تا احتمال به دنیا آمدن نوزاد با نقص های مادرزادی بسیار کاهش یابد.

برای اطلاع از میزان اسیدفولیکی که باید مصرف کنید، حتما ابتدا با دکتر خود مشورت کرده و سپس اقدام به مصرف بفرمایید.

چهارمین نکته مهم قبل از بارداری : ترک سیگار و الکل

اگر اعتیاد به مصرف سیگار یا مواد مخدر دارید، پیش از بارداری زمان مناسبی است تا آن را ترک کنید. بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است زنانی که مواد مخدر استفاده می کنند و دخانیات استعمال می کنند، ممکن است در حین بارداری جنین خود را از دست بدهند(سقط کنند)، این اعتیاد همچنین باعث زایمان زودرس و کم وزنی نوزاد می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف دخانیات بر روی باروری تاثیرات منفی می گذارد، مثلا میزان اسپرم در مردانی که سیگار می کشند کاهش می یابد و توانایی زنان برای بارداری کاهش می یابد.

مصرف نوشیدنی های الکلی بر روی جنین تاثیر منفی می گذارد و باعث می شود تا جنین مبتلا به سندروم جنین الکلی شود.

پنجمین نکته مهم قبل از بارداری : مصرف غذاهای سالم و مقوی

اگر فرزندی سالم می خواهید باید قبل از بارداری به تغذیه خود رسیدگی کنید، در این دوره شما باید یک رژیم غذایی مقوی و سالم برای خود در نظر بگیرید و همه روزه خودتان را تقویت کنید.

در برنامه غذایی شما باید میوه و سبزیجات، غذاهای حاوی کلسیم مانند شیر، منابع پروتئینی متنوع مانند لوبیا، آجیل، مرغ و گوشت باشد. در برنامه غذایی باید از همه مواد غذایی مفید استفاده کنید.

ششمین نکته مهم قبل از بارداری : محدود کردن مصرف کافئین

در مورد مصرف کافئین و مقدار آن در دوران بارداری اتفاق نظر وجود ندارد و نظرات افراد متفاوت می باشد اما بر اساس نظر پزشکان، زنان باردار و کسانی که اقدام به بارداری می کنند باید از مصرف زیاد کافئین اجتناب کنند.

با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، احتمال سقط در کسانی که کافئین زیادی مصرف می کنند بسیار زیاد می باشد. اما بر اساس اتفاق نظری که پزشکان با یکدیگر دارند مصرف 200 میلی گرم قهوه در طول روز برای جنین بی خطر خواهد بود. 

با این وجود برای اطمینان خاطر حتما نظر پزشک خود را در این مورد بپرسید.

هفتمین نکته مهم قبل از بارداری : ذخیره خواب

یکی از مشکلاتی که زنان باردار از آن شکایت می کنند، اختلال در برنامه خواب آن ها است. پس از بارداری به خاطر تغییرات هورمونی زنان علائمی مانند تهوع، سرگیجه و سوزش معده و غیره را تجربه می کنند که ممکن است باعث به هم ریختگی خوابشان شود.

به همین دلیل باید قبل از بارداری سعی کنید تا حد امکان از فرصت استفاده کنید و خواب خود را تنظیم کنید تا خواب مناسبی داشته و به این شکل خود برای بی خوابی در زمان بارداری آماده کنید.

خواب کافی و مناسب باعث می شود تا بارداری بهتری را داشته باشید زیرا بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، زنانی که خواب کافی دارند تخمک گذاری بهتری خواهند داشت و احتمال بارداری آن ها بیشتر خواهد بود.

هشتمین نکته مهم قبل از بارداری : متناسب نگه داشتن وزن

وزن مناسب در دوران بارداری بسیار مهم می باشد، زیرا اگر وزن مناسبی داشته باشید دوره بارداری بهتر و راحت تری را خواهید گذراند. به طوری که اگر شاخص توده بدنی زنان کم یا زیاد باشد باعث خواهد شد که بارداری در آن ها دشوار تر شود و احتمال این که به عوارض بارداری و زایمان دچار شوند بسیار زیاد است.

به عنوان نمونه اگر توده بدنی در زنان نرمال نبوده و کمتر از حد نرمال باشد، نوزادی که به دنیا می آید معمولا وزن کمی دارد.

برای این که بتوانید وزن خود را کنترل کنید، به تناسب وزن دقیقی برسید و بدنتان را برای بارداری آماده کنید. باید یک برنامه ورزشی مناسب مثلا شامل 30 دقیقه ورزش متوسط را برای خود در نظر بگیرید. در این صورت با پیاده روی ، دوچرخه سواری، تمرین با وزنه به صورت روزانه و ... به وزن ایده آل خود می رسید.

در دوران بارداری نیز ادامه دادن ورزش هیچ ایرادی ندارد اما حتما باید با پزشک خود در مورد آن مشورت کنید تا توصیه های لازم را به شما بدهد و اگر ورزش برای شما با عوارض حاملگی همراه باشد باید از ادامه دادن آن اجتناب کنید.

نهمین نکته مهم قبل از بارداری : مراجعه به دندانپزشک

زمانی که تصمیم به بارداری دارید و می خواهید برای بارداری آماده شوید باید مراقب دندان های خود باشید و بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید، زیرا در دوران بارداری با تغییرات هورمون ها ممکن است بیماری های لثه ای ایجاد شود.

در دوران بارداری سطح بالای پروژسترون ( progesterone) و استروژن (estrogen) باعث می شود تا لثه ها متورم و بسیار حساس شوند، به طوری که ممکن است هنگام استفاده از مسواک و نخ دندان خون ریزی ایجاد شود. بنابراین باید پیش از بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید تا از بیماری های لثه ای و دهان و دندان، که ممکن است در زمان بارداری به سراغتان بیاید ایمن شوید.

دهمین نکته مهم قبل از بارداری : در نظر گرفتن مسائل مالی

قبل از بارداری به هزینه هایی که ممکن است با بارداری برای شما پیش بیاید توجه کنید و در مورد هزینه های بیمارستان و زایمان برنامه ریزی کنید. آیا می توانید این هزینه ها یا هر هزینه غیر مترقبه دیگری که برای شما به وجود آید را تامین کنید و پس انداز کافی دارید.؟

علاوه بر این موارد قبل از این که یک فرد جدید به جمع شما اضافه شود، باید بررسی کنید که آیا می توانید مخارج او را تامین کنید. زیرا او به پوشک، شیرخشک، لباس و مایحتاج دیگری نیاز خواهد داشت. بنابراین شما هنگام تصمیم به بارداری باید کمی آینده نگر باشید و در مورد مخارج تحصیل او نیز فکر کنید و بعد با خیال راحت برای بچه دار شدن تصمیم بگیرد.

یازدهمین نکته مهم قبل از بارداری : اطمینان از سلامت روان

هرگز از آن دسته افرادی نباشید که برای درمان افسردگی و ناراحتی های خود دست به بچه دار شدن می زنند یا برای بهبود رابطه خود و شوهرشان تصمیم به بارداری می گیرند.

شما باید این نکته را در نظر بگیرید که فردی که افسرده است به سختی می تواند از خود مراقبت کند، چه رسد به این که از کودک تازه متولد شده مواظبت کند.

بنابراین زنان باید قبل از این که تصمیم به بارداری بگیرند در مورد سلامت روان خود اطمینان کافی داشته باشند. اگر آن ها سابقه شخصی یا خانوادگی در زمینه افسردگی دارند، باید پیش از بارداری از نظر بهداشت روان مورد بررسی قرار بگیرند.

اگر فرد علائم افسردگی مانند از دست دادن علاقه و لذت، تغییر در اشتها و الگوی خواب، از دست دادن انرژی یا احساس ناامیدی و بی ارزشی را مشاهده کرد، باید قبل از بارداری به یک روانشناس مراجعه کند و برای درمان خود اقدامات لازم را انجام دهد.

دوازدهمین نکته مهم قبل از بارداری : به حداقل رساندن خطرات محیطی

باید قبل از بارداری محیط زندگی و شغلی که دارید را مورد بررسی قرار دهید. اگر مکان زندگی شما در وسط شهر و در مرکز آلودگی ها قرار داد پیش از بارداری برای تغییر خانه یا محیط زندگی تصمیمات لازم را بگیرید .

اگر شغلتان با مواد خطرناک، آسیب زا، پرتوهای خطرناک و مواد شیمیایی سر وکار دارد سعی کنید شغلتان را تغییر دهید، زیرا این مواد برای جنین خطرناک است و ممکن است به او آسیب برساند.

سیزدهمین نکته مهم قبل از بارداری : بررسی همه جانبه تصمیم

با آمدن فرزند به زندگی، تعهد و مسئولیت زوجین نسبت به زندگی بیشتر می شود. بنابراین پیش از بارداری باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که آیا آمادگی لازم برای این مسئولیت را دارند یا خیر.

قبل از بارداری باید با همسرتان صحبت کنید و به سوال های زیر پاسخ دهید:

  • آیا فکر کرده اید که چگونه مسئولیت مراقبت از کودک را باید برعهده بگیرید و چگونه بین کار و خانواده خود تعادل برقرار کنید؟
  • آیا هنگامی که فرزند داشته باشید برای رفع نیاز های او آماده خواهید بود ؟
  • آیا شما و همسرتان اختلافات مذهبی دارید و ممکن است این اختلافات بر روی تربیت فرزند شما تاثیر بگذارد؟

چهاردهمین نکته مهم قبل از بارداری : مشخص کردن زمان تخمک گذاری

اگر توانسته اید در مورد باردار شدن تصمیمات لازم را بگیرید و تصمیم تان در مورد بارداری قطعی است باید دوره های قاعدگی خود را مورد بررسی قرار دهید. سپس روزهای تخمک گذاری خود را تعیین کنید و روزهایی که احتمال باروری بیشتر می باشد را مشخص کنید.

برای این که روزهای تخمک گذاری خود را بیابید می توانید از ماشین حساب تخمک گذاری یا روش های دیگر استفاده کنید تا بتوانید حساب شده عمل کنید.

پانزدهمین نکته مهم قبل از بارداری : قطع روش های پیشگیری از بارداری

هنگامی که تصمیم به بارداری دارید باید روش های پیشگیری از بارداری را کنار بگذارید، ممکن است چند روز بعد از کنار گذاشتن آن ها پریود شوید، اما این که عادت ماهانه شما به حالت عادی برگردد ممکن است چندین ماه طول بکشد.

کلام آخر

فررزند آوری یکی از تصمیمات مهمی است که زن و شوهر باید با یکدیگر بگیرند و باید قبل از اقدام به بارداری نکاتی را مانند ژنتیک، پزشکی، رژیم غذایی و غیره را بررسی کنید تا برای دوره بارداری آماده شوید و در این صورت احتمال مشکل برای شما پس از زایمان به حداقل خواهد رسید.

سوالات متداول

  1. نکات مهم قبل از بارداری شامل چه مواردی می شود؟

قبل از بارداری باید مواردی که در مقاله به طور کامل بیان شد مورد بررسی قرار بگیرد که عبارت اند از مراجعه به پزشک، انجام آزمایشات ژنتیک، محدود کردن مصرف کافئین، ترک سیگار و مواد مخدر و موارد دیگر.

  1. مراجعه به پزشک قبل از بارداری چه فوایدی دارد؟

هنگامی که به متخصص مراجعه می کنید، پزشک داروهایی را که مصرف می کنید را مورد بررسی قرار می دهد و همچنین بیماری هایی که ممکن است برای شما و جنین خطرناک باشد را بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام می دهد.

  1. به حداقل رساندن خطرات زیست محیطی قبل از بارداری به چه معناست؟

برای این که خطرات زیست محیطی را به حداقل برسانید، در صورت ارتباط با با مواد شیمیایی و آلاینده ها باید کار و محل زندگی خود را تغییر دهید. در این حالت از آسیب هایی که ممکن است برای جنین به وجود بیاید پیشگیری می کنید.

شما به راحتی می توانید با مراکز برتر مشاوره خانواده " مرکز مشاوره خانواده ستاره " تماس حاصل کنید، رزرو وقت با مشاور از طریق شماره های 02122354282 و 02122247100 و به وسیله موبایل از طریق شماره های 09035673050 و 09108347597 امکان پذیر است.


21 ایده خلاقانه برای خبر بارداری به همسر ❤️

21 ایده خلاقانه برای خبر بارداری به همسر ❤️

خبر بارداری به همسر، خانواده و دوستان می تواند راهی جالب برای زوج ها باشد تا شادی خود را به اشتراک بگذارند. اما ابتدا، می توانند خبر بارداری به همسر را تجربه کنند. خبر بارداری می تواند بسیار هیجان انگیز و عاشقانه باشد بنابراین حتما برای آن برنامه ریزی کنید تا خاطره ای بسیار خوب برای خود بسازید.

چگونه با بارداری در دوران عقد غافلگیر نشوید❤️

چگونه با بارداری در دوران عقد غافلگیر نشوید❤️

بارداری در دوران عقد اتفاقی است که می تواند غیر منتظره و استرس آمیز باشد و در عین حال می تواند واکنش های منفی اطرافیان را به دنبال داشته باشد. اما آیا به راستی چرا اینطور است؟ در این مقاله به بررسی دلایل این واکنش منفی و پیشگیری و کنار آمدن با بارداری در عقد پرداخته می شود.

هرچیزی که باید در مورد سایکوز یا روان پریشی پس از زایمان بدانید

هرچیزی که باید در مورد سایکوز یا روان پریشی پس از زایمان بدانید

داشتن یک نوزاد جدید یک اتفاق شگفت انگیز در زندگی می باشد اما گاهی اوقات می تواند تأثیر زیادی بر سلامت روان والدین داشته باشد. به هر حال، زایمان یک حادثه مهم در زندگی بوده و دارای پیامدهای جسمی و عاطفی زیادی می باشد. یکی از این مشکلات سایکوز یا روان پریشی پس از زایمان می باشد که می تواند به مادر یا کودک آسیب بزند.

وسواس فکری عملی در بارداری و پس از زایمان و درمان آن

وسواس فکری عملی در بارداری و پس از زایمان و درمان آن

اختلال وسواس فکری عملی در بارداری و پس از زایمان بسیاری از مادران را دگیر خود می کند. عادی است که مادران پس از ورود نوزاد جدید، مجموعه ای از احساسات مختلف را تجربه کنند. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده است که پس از بارداری تغییرات خلقی و اختلالات مادران به دلیل بهم ریختگی هورمون ها شدید تر می شود.

افسردگی و اضطراب در دوران بارداری و آسیب به جنین

افسردگی و اضطراب در دوران بارداری و آسیب به جنین

بسیاری از ما فکر می کنیم که دوران بارداری بسیار راحت و لذت بخش است اما تقریبا از هر 5 زن باردار یکی از آن ها درگیر افسردگی در دوران بارداری یا پس از زایمان می شوند. البته این افسردگی و اضطراب به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود و کاملا قابل درمان است.

راههای از بین بردن افسردگی پس از زایمان

راههای از بین بردن افسردگی پس از زایمان

با راههای از بین بردن افسردگی پس از زایمان آشنا شوید. احساس ناراحتی، نگرانی یا خستگی برای مادران تازه متولد شده کاملاً معمول و طبیعی است. 80 درصد مادران این احساسات را برای یک یا دو هفته پس از تولد فرزند خود تجربه می کنند. این احساس کاملا طبیعی است و معمولاً در عرض چند هفته کمرنگ می شود.

انواع اضطراب از نظر روانشناسان | آیا اضطراب باعث خودکشی می شود؟

انواع اضطراب از نظر روانشناسان | آیا اضطراب باعث خودکشی می شود؟

انواع اضطراب در روانشناسی شامل: اضطراب دوره بارداری، اضطراب ناشی از جدایی، اضطراب جنسی، استرس پس از حادثه و غیره می باشد.آیا اضطراب باعث خودکشی می شود؟ علت دلهره و اضطراب چیست؟

دسته‌بندی