ازدواج ( برترین مرجع آموزش پیش از ازدواج)


ازدواج براساس فاكتورهای فرهنگی، مذهبی و شخصی افراد، تعریف می شود. 

ازدواج چیست؟

تعریف متداول و فراگیر ازدواج به شرح زیر است: 

یک پیوند رسمی و قرارداد اجتماعی و حقوقی است که به موجب آن زن و مرد با هم شریک و متحد می شوند و خانواده را تشکیل می دهند. قرارداد ازدواج حاکی از این است که زوجین در طول زندگی خود تا زمانی که تصمیم به طلاق بگیرند، نسبت به یکدیگر تعهدات قانونی دارند. ازدواج به روابط جنسی مشروعیت می بخشد. به طور سنتی، ازدواج نقشی اساسی در حفظ اخلاق و تمدن دارد. 

ازدواج - مشاوره ازدواج

سایر تعاریف

تعاریف دیگری از ازدواج وجود دارد، که در متن زیر ذکر شده اند:

تعریف ازدواج در دیکشنری مریم

 اتحاد با جنس مخالف به عنوان زن و شوهر در یک رابطه اجتماعی و قراردادی که توسط قانون به رسمیت شناخته شده است.

تعریف ازدواج در دیکشنری آنلاین

  1. هر یک از اشکال متنوع اتحاد بین زوجین در نقاط مختلف جهان که از نظر مذهبی و اجتماعی به رسمیت شناخته می شود.
  2. این مراسم قانونی یا مذهبی، شامل تصمیم دو نفر برای تعهد به یکدیگر می شود و معمولا با جشن همراه است.

انواع ازدواج

انواع ازدواج شامل شکل‌های مختلفی از ازدواج می شود، که به علت تفاوت در دین، نژاد، فرهنگ و جغرافیا، دیدگاه‌های مختلف  انسان و جنسیت پدید می‌آیند.

  • ازدواج غیر رسمی
  • ازدواج با حقوق مشترک
  • ازدواج خانوادگی
  • ازدواج آنلاین
  • برون همسری
  • درون همسری
  • ازدواج اجباری
  • ازدواج مصلحتی
  • ازدواج با تفاوت سنی زیاد
  • ازدواج مسیار
  • ازدواج ناهم تراز
  • تک همسری
  • ازدواج باز ( ازدواج اشتراکی)
  • چند همسري
  • چند شوهری
  • ازدواج غیابی
  • ازدواج عاشقانه
  • ازدواج سفید
  • ازدواج فوری ( معمولا به دلیل بارداری)
  • ازدواج عرفی


ازدواج - مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج چیست؟

به گفته درمانگران، بیشتر زوج ها می توانند از مشاوره ازدواج بهره ببرند. زوج ها ممکن است پول و زمان زیادی را صرف این جلسات بکنند ولی نتیجه ای که می گیرند، ارزش این هزینه کردن را دارد.

اگر شما و شریک زندگی تان با مشکل روبرو هستید یا فکر می کنید که دارید از هم فاصله می گیرید، ممکن است تصمیم بگیرید که از کمک مشاور استفاده کنید.

طبیعی است که در ابتدا کمی شک داشته باشید. شما باید خصوصی ترین مسائل زندگیتان را با فردی که نمیشناسید مطرح کنید. اما تحقیقات نشان می دهد که مشاوره ازدواج واقعاً می تواند مؤثر باشد (نه فقط برای زوج های دارای مشکل).

تینا تسینا، دکتر، روانشناس و نویسنده کتاب " چگونه می توانید شاد باشید" می گوید: "مشاوره می تواند به شما یاد دهد که چگونه با هم در کار ها مشارکت کنید، حتی اگر باهم مشکلی نداشته باشید."

در اینجا آنچه که هر زوج باید در مورد مشاوره ازدواج بداند، ذکر شده است.

از جلسه مشاوره ازدواج چه انتظاری باید داشته باشیم؟

طبق مطالعات انجام شده در آمریکا میانه، تقریباً 50 درصد از زوج های متاهل از کمک مشاور استفاده می کنند.

هر جلسه مشاوره 60 تا 90 دقیقه طول می کشد. جلسات مشاوره معمولاً شامل بیمه نمی شود. پس اگر از جلسات مشاورهاستفاده می کنید، با تمام وجود برای پیشرفت رابطه تلاش کنید.ازدواج - مشاوره ازدواج

در جلسات مشاوره باید به شریک زندگی خود گوش دهید (حتی اگر این کار را دوست ندارید) و مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرید. سارا اپشتین می گوید: "درمانگر بدون تلاش زن و شوهر نمی تواند به آن ها کمک کند، زوج ها باید نقش فعالی در ترمیم یا پیشرفت رابطه داشته باشند."

شناسایی هدف خود از مشاوره در ابتدای جلسات نیز می تواند کمک کننده باشد. ریزا گانل، درمانگر ازدواج و خانواده در کلمبیا، مریلند می گوید: مشاور شما می تواند به شما و همسرتان کمک کند که هدفی را انتخاب کنید (مانند بحث کمتر یا برقراری ارتباط عمیق تر) , اگر به دنبال هدف خاصی باشید، می توانید با استفاده از یک معیار تغییرات خود را نسبت به قبل از حضور در جلسات اندازه گیری کنید.

بنابراین، آیا مشاوره ازدواج واقعاً مؤثر است؟

در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که مشاوره واقعاً می تواند روابط شما را بهبود ببخشد. مطالعات نشان داده است که مشاوره باعث می شود که زوجین از روابط خود راضی باشند، به حرف های هم گوش دهند، به هم احترام بگذارند و مشکلات را با صبوری حل کنند.

مشاور سعی می کند مهارت درست گوش دادن و حرف زدن را به زوجین بیآموزد و از این طریق روابط آن ها را بهبود ببخشد. تسینا اضافه می کند "دعوا بخشی از زندگی مشترک است، اما مهارت های لازم می تواند از طولانی شدن آن ها جلوگیری کند، هنگامی که شما یاد می گیرید که چگونه به یکدیگر گوش دهید و بدون دعوا با هم ارتباط برقرار کنید، رابطه شما پیشرفت می کند."

اما آیا هر زوجی می تواند از مشاوره ازدواج بهره ببرد؟

شاید شما و همسرتان بامشکلات خاصی دست و پنجه نرم می کنید و نمی دانید که آیا مشاور خانواده می تواند به شما کمک کند یا خیر، در متن زیر مواردی که مشاوره خانواده می تواند به شما کمک کند، ذکر شده است.

  • اگر احساس می کنید در مورد یک چیز بارها و بارها به شیوه های مختلف دعوا می کنید.
  • اگر احساس می کنید که از هم جدا هستید و با وجود انبوه کارها وقتی برای یکدیگر ندارید.
  • رابطه جنسی بین شما و همسرتان کم شده است و احساس می کنید که تنها هستید.
  •  احساس می کنید که رابطه آن طور که باید پیش نمی رود، در حالی که شما تمام سعی خود را برای پیشرفت رابطه می کنید.
  • اگر یک اتفاق بزرگ مانند، به فرزندی گرفتن کودک، شغل جدید یا بیماری جدی را تجربه می کنید.

گانل می گوید: مشاوره برای همه زوج ها کارایی ندارد. مشاوره ازدواج برای درمان خشونت خانگی، سوء مصرف مواد مخدر و الکل، مناسب نیست.

ازدواج - مشاوره ازدواج

همچنین اگر زوجین تلاشی برای پیشرفت رابطه خود نکنند، مشاوره هم نمی تواند به آن ها کمک کند. 

شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا عاقلانه رفتار کنید، حتی اگر خیلی عصبی هستید. گانل می گوید: " چیزهایی که مشاوره را خراب می کند حالت دفاعی گرفتن و استفاده از صحبت هایی که در جلسه مشاوره می شود، در خانه بر علیه همسرتان است." این نوع رفتارها رابطه شما را به سمت سقوط می برد.

چه مدت طول می کشد تا مشاوره ازدواج به نتیجه برسد؟

حل مسائل و مشکلات در بلند مدت اتفاق می افتد اما مشاوره لازم نیست خیلی طول بکشد. مشاور ازدواج می گوید: "من می خواهم كه زوجین مهارت های برقراری ارتباط و حل مسئله را یاد بگیرند، تا دیگر نیازی به مشاوره نداشته باشند."

در حضور مشاور ازدواج می توانید با صحبت کردن در مورد مشکلات و احساسات خود، آشفتگی ها و دعواهای زیادی را بر طرف کنید. اپشتین می گوید: "صحبت کردن در مورد مشکلاتتان در حضور مشاوره در ابتدا ممکن است احساس خوبی به شما ندهد." اما پس از چند جلسه، شما باید تغییرات مثبت را حس کنید. اپشتین می گوید: این تغییرات مثبت می تواند شامل بهبود زندگی جنسی شما، نحوه برقراری ارتباط هنگام دعوا و به دست آوردن مهارت حل مسئله باشد.

البته تضمینی برای عدم وجود مشکلات دیگر در زندگیتان وجود ندارد و ممکن است دوباره به کمک مشاور احتیاج پیدا کنید.

مرکز مشاوره ستاره می گوید: "مشاور ازدواج در طی جلسات درمان با زوج رابطه برقرار می کند، سلامت رابطه آن ها را می سنجد و از ایجاد مشکلات جدی در زندگی آن ها جلوگیری می کند."

نتیجه نهایی: مشاوره ازدواج، در صورت همکاری زوجین یک روش سالم و مؤثر برای حل مشکلات رابطه است.



مدت زمان آشنایی قبل ازدواج

مدت زمان آشنایی قبل ازدواج

اگر می خواهید در مورد مدت زمان آشنایی قبل ازدواج بدانید، حتما بخوانید. امروزه بسیاری از دختران و پسران یک یا چند بار وارد رابطه عاطفی شده اند و آن را تجربه کرده اند در بعضی موارد به آن ها آسیب هایی وارد شده است و از رابطه شکست خورده اند و در بعضی موارد رابطه آن ها به ازدواج  ختم شده است.
آیا با ازدواج تمام آرزوهایمان برآورده می شود؟| نظرات در مورد ازدواج

آیا با ازدواج تمام آرزوهایمان برآورده می شود؟| نظرات در مورد ازدواج

نظرات در مورد ازدواج | با ازدواج می توان تمام آرزوهایمان برآورده کرد؟ ازدواج در ذهن بعضی از افراد به عنوان موفقیت تلقی می شود این افراد فکر می کنند ازدواج مانند پلی به خوشبختی آن ها است و به آن ها ارزش می دهد.
فواید ازدواج | مزایا و معایب ازدواج در سنین پایین

فواید ازدواج | مزایا و معایب ازدواج در سنین پایین

ازدواج یکی از مهمترین مراحل زندگی هر انسانی هست که جنبه ها و پیامدهای مختلفی را با خود به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم به فواید ازدواج بپردازیم. البته که ازدواج نیز مانند هر پدیده ای دیگری جنبه های مثبت و منفی را کنار هم دارد و نمی توان گفت که ازدواج، اتفاقی مطلقا خوب است.
ازدواج پسر مجرد با زن طلاق گرفته از نظر روانشناسی

ازدواج پسر مجرد با زن طلاق گرفته از نظر روانشناسی

در خاورمیانه و کشور های سنتی ازدواج پسر مجرد با زن طلاق گرفته ، گناه در نظر گرفته می شود. در حالی که اینگونه نیست و ازدواج به یک فرد مطلقه فواید و معایب خاص خودش را دارد که در این مقاله به صورت کلی به آن پرداخته شده است.
چرا همیشه درگیر روابط اشتباه می شوید + تاثیر سبک های دفاعی

چرا همیشه درگیر روابط اشتباه می شوید + تاثیر سبک های دفاعی

یکی از مشکلاتی که بسیاری از جوانان با آن درگیر هستند روابط اشتباه می باشد، برخی از افراد احساس می کنند که همیشه در روابط اشتباه وارد می شوند و برای همین روابط آن ها دوام نمی آورد . به این مقاله به دلیل گیر کردن در روابط اشتباه پرداخته شده و راه های عبور از آن نیز ذکر شده است بنابراین این مقاله را از...
مشاوره ازدواج برتر امسال مشخص شد❤️

مشاوره ازدواج برتر امسال مشخص شد❤️

منظور از مشاوره ازدواج دوره ای است که طی آن زوجین بفهمند چه میزان تفاهم و سازگاری با یکدیگر دارند. مشاوره ازدواج معمولا قبل از ازدواج صورت می گیرد و مشخص می کند که آیا این ازدواج به نفع  هر دو نفر است یا نه؟
100 سوال قبل از ازدواج❤️ در مورد بچه دار شدن و تربیت فرزندان

100 سوال قبل از ازدواج❤️ در مورد بچه دار شدن و تربیت فرزندان

سوالات قبل از ازدواج در مورد بچه دار شدن و تربیت فرزندان برای شما دسته بندی و آورده شده است.این سوالات را خوب مطالعه کرده و با همسر آینده خود در مورد آن ها صحبت کنید. یکی از مهم ترین تصمیم هایی که در زندگی می گیرید، بچه دار شدن است. هیچ چیزی مانند بچه، زندگی مشترک را تحت تأثیر قرار نمی دهد و شما را...
دوستی قبل از ازدواج آری یا نه

دوستی قبل از ازدواج آری یا نه

افرادی که قبل از ازدواج با یکدیگر  رابطه دوستی برقرار می کنند چالش های برای آن ها به وجود می آید، به همین دلیل است که رابطه های دوستی پیش از ازدواج در برخی موارد باعث شکست عشقی می شود.
آیا برای ازدواج آمادگی دارید؟ + تست آمادگی برای ازدواج

آیا برای ازدواج آمادگی دارید؟ + تست آمادگی برای ازدواج

آمادگی برای ازدواج جزو مواردی است که زندگی 80 سال شم را تحت تاثیر خود قرار می دهد. انتخاب همسر همواره در طول تاریخ و به مدت هزاران سال یگانه روش مرسوم در جوامع مختلف بوده است. در واقع این امر یک رخداد توافقی و قراردادی بین زن و مردی است که نسبت به هم علاقه دارند.
چگونگی شناخت زنان پیش از ازدواج

چگونگی شناخت زنان پیش از ازدواج

برای تشکیل یک زندگی موفق با فردی که دوست دارید و به او علاقه مند هستید باید قبل از ازدواج اقدامات لازم را، از جمله شناخت فرد و شناخت خانواده به درستی انجام گیرد. در این مقاله به بررسی چگونگی شناخت زنان پیش از ازدواج و عوامل این شناخت پرداخته می شود.
مردانی که قصد ازدواج دارند را بشناسید

مردانی که قصد ازدواج دارند را بشناسید

چه مردانی قصد ازدواج دارند؟  نشانه های مردانی که قصد ازدواج دارند از کجا مشخص می شود و چه نشانه هایی دارند؟ بسیاری از دختران به قصد ازدواج با جنس مخالف وارد رابطه می شوند و زمانی که با مردی وارد رابطه می شوند مطمئن نیستند که آیا او قصد ازدواج دارد یا خیر. این قضیه ممکن است برای شما خوشایند و یا...
سن ازدواج مناسب و نامناسب

سن ازدواج مناسب و نامناسب

پاسخ مشاور ازدواج به سوالات: سن ازدواج مناسب چه زمانی است؟ چه زمانی ازدواج کنیم ؟ چه سنی ازدواج کنیم ؟ چ سنی برای ازدواج مناسب است ؟ اختلاف سنی مناسب چقدر است؟
آیا رابطه شما به ازدواج ختم می شود؟ ❤️ چه روابطی برای ازدواج مناسب نیستند

آیا رابطه شما به ازدواج ختم می شود؟ ❤️ چه روابطی برای ازدواج مناسب نیستند

آیا رابطه شما به ازدواج ختم می شود؟ روابط نامناسب برای ازدواج باعث صدمات و هدر دادن زمان و انرژی می شود و جز افسوس، پیامدهای دیگری را به همراه خواهد داشت. در این مقاله به بررسی این روابط پرداخته می شود.
نکات طلایی در ازدواج مجدد

نکات طلایی در ازدواج مجدد

گاهی اوقات پیش می آید که فرد بعد از طلاق و یا فوت همسرش عاشق فرد دیگری می شود و قصد  ازدواج مجدد پیدا می کند، گاهی هم افراد با همسر قبلی خود ازدواج مجدد کرده و رابطه ای را از نو می سازند و زندگی عاشقانه خود را دوباره آغاز می کنند.
چگونه با یک فرد مشهور ازدواج کنیم؟

چگونه با یک فرد مشهور ازدواج کنیم؟

زمانی که از افراد مشهور صحبت می کنیم منظورمان افرادی است که به سبب ویژگی های خاص و جایگاه و موقعیتی که دارند در معرض توجه عموم قرار دارند. در این مقاله به نکات و راه های ازدواج با فرد مشهور پرداخته شده است.