مشکلی که بسیاری از زوجین امروزه با آن روبرو هستند ناتوانی در برقراری ارتباط موثر می باشد. در این مقاله به بررسی راه های به دست آوردن دل همسر پرداخته شده است که به شما کمک می کند ارتباط بهتر و موثرتری با همسر خود برقرار کرده و او را عاشق خودتان بکنید.

واژه خانواده در هر موقعیت، تمدن و فرهنگی ارزش و جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است و یکی از مسائلی است که در علم روانشناسی و علوم دیگر جایگاه منحصر به فردی را در بحث و تحقیق دارد زیرا اکثر افراد در نهاد خانواده رشد و نمو پیدا می کنند و قسمت زیادی از شخصیت درونی و افکار و آینده آن ها در آن جا شکل می گیرد. 

پیشنهاد مشاور: چگونه شوهر خود را مطیع کنیم؟

دو رکن اساسی خانواده زن و شوهر هستند که می توانند آرامش را در امن ترین مکان، یعنی خانه و خانواده برای خود و فرزندانشان رقم بزنند. 

با تشکیل خانواده هر کدام از زوجین مسئولیت زیادی را بر عهده می گیرند که با فداکاری، محبت و توجه کردن به طرف مقابل شان احساس خوشبختی و خوشحالی را در طرف مقابل و دیگر افراد خانواده شعله ور می کنند.

ما در این مقاله با مواردی همچون عوامل دور شدن زوجین از یکدیگر و ایجاد تنش ها در خانواده، چگونگی احساس خوشبخت بودن، دلجویی و راه های به دست آوردن دل همسر آشنا می شویم.

فایل صوتی و پادکست صوتی این مطلب

عوامل دور شدن زوجین از یکدیگر

قدم اول برای به دست آوردن دل همسر | آیا من خوشبختم؟

تفسیر شما از خوشبختی چیست؟ آیا خوشبختی و رضایت درونی از زندگی مشترک داشتن یک خودرو و یک زندگی لوکس است؟ 

آیا احساس خوشبخت بودن را بسته به یک مورد و ویژگی خاص می دانید که طرف مقابل تان آن ویژگی را دارا باشد؟

عوامل دور شدن زوجین از یکدیگر - به دست آوردن دل همسر

به طور کلی می توانیم میزان خوشبختی و خشنودی بین زوجین در زندگی مشترک را با توجه به احساس رضایتمندی از رابطه بینشان بسنجیم. این رضایتمندی زمانی اتفاق می افتد که رابطه زن و شوهر در همه جهت ها بهنجار باشد. 

هرگز نمی توانیم خوشبختی را در رابطه ای جست و جو کنیم که زن و شوهر در آن هیچ نقطه مشترکی با هم نداشته باشند و پر از افکار و خواسته های متضاد با یکدیگر باشند. برخی روابط نیز به گونه ای هستند که یکی از زوجین، همیشه از خواسته های خود می گذرد و به بیانی دیگر همیشه به نفع همسرش کناره گیری می کند و به اصطلاح سنگ زیر می شود.

پیشنهاد مشاور: همکاری شوهر در کار خانه| چگونه شوهرم را ترغیب کنم در کار خانه کمک کند؟

 اینگونه فداکاری ها و گذشت یک طرفه نیز علاوه بر اینکه سبب از بین رفتن احساس رضایت و خوشبختی در رابطه بین زوجین می شود باعث می شود که فردی که مدام از خود گذشتگی می کند با گذشت زمان نسبت به حفظ رابطه بی میل و دلسرد شود.

رابطه ام با همسرم مثل سابق نیست

گاهی ممکن است این حس به سراغتان بیاید که انگار هیچ چیز مثل سابق نیست و با خود بگویید که همسرم عوض شده، سرد شده و از من فاصله می گیرد.

 طبیعتا وقتی با این مسائل روبرو می شوید آنقدر برایتان آزار دهنده است که تا مدت طولانی ذهن شما را آشفته می کند و مدام به دنبال یافتن پاسخش هستید، از همین رو سوالات متداولی در ذهنتان شکل می گیرد که نگرانی تان از این مسئله بیش از پیش می افزاید. 

هر رابطه بلند مدتی را آفت هایی گرفتار می کند که با رو برو شدن با آن مجبوریم رنج زیادی را تحمل کنیم. 

ازدواج یکی از طولانی ترین رابطه هاست که دو طرف این آفت ها را کم و بیش تجربه می کنند. سرد شدن یکدفعه ای همسرتان نسبت به شما، شما را به گودال سیاه خودخوری، افسردگی، اضطراب و خشم می کشاند، ولی ما قرار است آفت به وجود آمده را از بین ببریم و خودمان را از این گودال سیاه نجات دهیم. 

پیشنهاد مشاور: نشانه ها و دلایل خیانت به همسر، چرا همسرم به من خیانت کرد؟

در زندگی مشترک، گفت و گو بر سر مسائلی که ما را رنجیده خاطر می کند مهمترین و منطقی ترین شیوه ممکن  برای رفع سوء تفاهمات است ولی گاهی افراد به دلیل ترس از بدتر شدن وضعیت موجود، از صحبت در مورد مشکل به وجود آمده اجتناب می کنند و همین اجتناب از صحبت می تواند منجر به باقی ماندن و حتی افزایش مشکلات شود.

در هنگام بروز اختلاف به همسرتان بگویید که نیاز دارید چند ساعتی را در آرامش باشید و بعد از آن به دور از هر مشاجره و جبهه گیری در مورد مشکلتان باهم صحبت کنید. 

باید به او یادآوری کنید روزهای عاشقانه و احساسی زیادی را باهم پشت سر گذاشته اید و خاطرات خوشی را که دارید یادآوری کنید، به او بگویید که می دانید که شرایط کمی دشوار شده و هر دوی شما تحت تاثیر بسیاری از فشار ها قرار گرفته اید ولی بازهم می توانید روزهای خوب را تجربه کنید. لازم است احساستان را به همسرتان بیان کنید و بگویید که مدتی است که ناراحت، ناامید و نیازمند توجه او هستید.

 البته که این تلاش نباید یکطرفه باشد و شما نیز برای روح تازه دادن دوباره به این رابطه در حد توان خود نیز تلاش کنید. در طول صحبت هایی که رد و بدل می شود شرایط روانی همسرتان را مورد بررسی قرار دهید و متناسب با شرایطش با او صحبت کنید. فراموش نکنید شما در طول زندگی مشترکتان بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشته اید و اینبار نیز می توانید این مسئله را با قدرت، مدیریت و کنترل کنید.

نقش صداقت و اعتماد در زندگی مشترک

وقتی صحبت از از زندگی مشترک می شود اولین چیزی که ذهن افراد را درگیر می کند وجود صداقت و اعتماد بین زن و شوهر است که جنبه های دیگری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد برای مثال وقتی صداقتی میان پدر و مادر به چشم نخورد چطور می توانند از فرزندانشان انتظار صداقت داشته باشند؟ 

صادق بودن یکی از فاکتورهای اساسی در طول زندگی مشترک است که منجر به اعتماد دو طرفه می شود، وقتی زن و شوهر با صداقت پیش بروند و این صداقت به هر دوی آن ها ثابت شود منجر به شکل گیری اعتماد دوطرفه خواهد شد و این مسئله حس امنیت را برای آن ها ایجاد خواهد کرد . 

پیشنهاد مشاور: حفظ رابطه عاشقانه با همسر

یکی از اصلی ترین چیزهایی که به شما در به دست آوردن دل همسرتان یاری می دهد صداقت شما در طول زندگی و اعتمادی است که از طریق آن جلب کرده اید و اگر بر خلاف این اصل با همسرتان رفتار کنید و زندگی تان را بر پایه دروغ بنا کنید صمیمت و عشق بین شما و همسرتان از بین می رود و از این طریق به همسرتان آسیب می زنید و هربار که بخواهید برای به دست آوردن دل او و دادن حس آرامش و امنیت با او صحبت کنید یا اقدامی انجام دهید بی گمان تمام وجودش نسبت به شما تردید خواهد شد و توان پذیرش و باور حرف ها و اقدامات شما را نخواهد داشت.

راه های بدست آوردن دل همسر

مشاجره و و دعوا از نشانه های مشکل بین زوجین

دعوا های کلامی و جدل های پی در پی موجب آسیب هایی غیرقابل جبران به زندگی طرفین و نیز فرزندان می شود، درمقابل نبود هیچگونه بحث و اختلاف نظری در زندگی زوجین می تواند نشان دهنده بی اهمیتی زوجین نسبت به رابطه شان باشد و این شرایط کمی جای نگرانی دارد، زیرا در هر رابطه ای افراد دیدگاه های متفاوتی از یکدیگر دارند و تلاششان برای نزدیک کردن این دید گاه ها به هم موجب به وجود آمدن مشاجره ها و اختلاف نظرهایی  خواهد شد و این امر کاملا طبیعی است.

 ولی چیزی که زنگ خطر را در زندگی مشترک به صدا در می آورد مشاجره های پی در پی با موضوعات بی اهمیت است که به مرور زمان طرفین را از یکدیگر فراری می دهد.

همانطور که گفتیم اختلاف نظرها و مشاجره های کلامی  تا جایی که آرامش طرفین و دیگر اعضای خانواده را سلب نکند طبیعی است، اما نباید بعد از پایان مشاجره ها با غرور و به دور از منطق رفتار کنیم. 

تلاش ما برای توضیح دادن در مورد عقاید و نظراتمان به طرف مقابل برای قانع کردنش تا جایی که نظر خود را بر او تحمیل نکنیم درست و منطقی است ولی زمانی که بعد از اتمام بحث مغرورانه و با بهانه گیری های کوچک و بزرگ آرامش همسرمان را خدشه دار کنیم موجب برانگیخته شدن حس خشم و سرد شدن او می شویم، پس باید بعد از پایان مشاجره از انجام بسیاری از رفتار ها بپرهیزیم. 

پیشنهاد مشاور: شنونده خوبی برای همسرمان باشیم + تست تفاهم زن و شوهر

راه های به دست آوردن دل همسر

  • مهارت گوش دادن فعال

شاید برخی بیاندیشند که گوش دادن کاری آسان است، اما گوش دادن فعال مهارتی است که با گوش دادن معمولی متفاوت است و یکی از راه هایی که می توانید دل همسرتان را بدست آورید و موجب حس آرامش در او شوید این است که برای او گوشی شنوا باشید و علاوه بر اینکه موجب دلگرمی او می شوید این اطمینان را به او می دهید که کاملا درکش می کنید.

عوامل دور شدن زوجین از یکدیگر - به دست آوردن دل همسر - گوش دادن فعال

  • احترام به ارزش ها و علاقه مندی هایش از راه های به دست آوردن دل همسر

در هنگام انتخاب همسر شما تمام تلاش خود را می کنید تا با فردی ازدواج کنید که با شما در همه زمینه ها تفاهم داشته باشد ولی همانطور که گفتیم بازهم اختلاف نظر در بسیاری از مسائل کاملا طبیعی است و شما با احترام به این تفاوت ها می توانید دل همسرتان را به دست آورید، شما می توانید با وقت گذراندن با افرادی که برای او قابل احترام و ارزش هستند و یا همراهی کردن او برای تماشای سریال های مورد علاقه اش، جذابیتتان را بیشتر کنید و از این طریق صمیمیت بینتان را افزایش دهید. 

  • رعایت آرامش در زمان جر و بحث

در هنگام بروز اختلاف به همسرتان بگویید که نیاز دارید چند ساعتی را در آرامش باشید و بعد از آن به دور از هر مشاجره و جبهه گیری در مورد مشکلتان باهم صحبت کنید. 

در زمانی که هیجانی هستید نمی توانید به درستی تصمیم بگیرید.

به دست آوردن دل همسر - دعوای زن و مرد

  • بدون قید و شرط همسرتان را دوست بدارید

به هیچ وجه اجازه ندهید که فشارها و مشکلاتی که در زندگی تان وجود دارد روابط عاطفی تان را تحت تاثیر قرار دهد. نیاز است که به همسرتان ثابت کنید که با وجود تمام استرس هایی که در طول زندگی روزمره تان متحمل می شوید او را دوست دارید. 

  • ابراز محبت به شیوه کلامی

البته که در کنار تمام تلاش هایی که برای رضایت و به دست آوردن دل همسرتان انجام می دهید ابراز محبت کلامی جایگاه ویژه ای دارد و نباید از آن غافل شوید، نیاز است که از قدرت شگفت انگیز کلمات آگاه باشید و بدانید که با ساده ترین کلمات می توانید قوی ترین احساساتتان را بیان کنید.

پیشنهاد مشاور:گفتگوی مشترک بین زوجین چیست؟

کلام آخر

ما در این مقاله ضمن اشاره به جایگاه خانواده و ارزشمندی آن، در مورد مشاجره های بین زوجین حرف زدیم و بر اساس میزان مشاجره و اختلاف نظر بین زوجین احساس رضایتمندی از زندگی زناشویی را سنجیدیم.

زندگی ما همواره دستخوش ناهمواری های بسیاری شده و خواهد شد، شریک زندگی ما نیز بر اثر این فشار ها و ناهمواری ها گاهی ممکن است تغییر رویه دهد و به گونه ای رفتار کند که ما احساس کنیم در حال فاصله گرفتن از ماست. در چنین شرایطی جبهه گیری و ساختن افکار منفی در این باره وضعیت را بیش از پیش دشوارتر می کند پس بهتر است با مدیریت کردن درست و اصولی و در صورت نیاز با مراجعه به مشاور و دریافت راهنمایی علت را جست و جو و مسئله بوجود آمده را حل کنیم.

صداقت ما در زندگی موجب جلب اعتماد دو طرفه خواهد شد که حس امنیت را در دل ما روشن نگه می دارد و موجب صمیمیت بیشتر در رابطه مان می شود. 

اگر اختلاف نظرها و تفاوت در دیدگاه مان موجب مشاجره های کلامی بین ما شد باید با شناختی که از همسرمان داریم آن ها را در مسیر درست و با پایانی نتیجه بخش هدایت کنیم، البته که نباید بعد از پایان یافتن بحث باز هم به طرق مختلف دنبال اثبات درست بودن نظرات خودمان و تنبیه طرف مقابل مان باشیم. فراموش نکنیم اون شریک زندگی ماست و باید تمام تلاشمان را برای بدست آوردن دل او و ایجاد حس آرامش و خوشبختی در او بکار گیریم، او باید تمام این احساسات را فقط در کنار ما به عنوان همسر و شریک زندگی اش تجربه کند.

اگر در رابطه با همسر خود دچار مشکل شده اید و رابطه تان در شرایطی قرار گرفته که احساس می کنید نمی توانید آن را نجات دهید و اگر مسئله ای سبب ایجاد دلخوری بین شما و همسرتان شده و مسیرهای انتخابی شما برای دلجویی از همسرتان نتیجه بخش نبوده، می توانید از مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره ستاره ایرانیان راهنمایی دریافت کنید و از خدمات روان شناختی این مرکز بهره مند شوید.

شما به راحتی می توانید با مراکز برتر مشاوره خانواده همچون "مرکز مشاوره ستاره" تماس حاصل کنید، رزرو وقت با مشاور از طریق 02122354282 و 02122247100 و 09035673050و 09108347597امکان پذیر است.