اضطراب اجتماعی از کجا می آید و چه عاملی باعث ایجاد آن می شود؟ چه رابطه ای با کمرویی دارد؟ علل ایجاد اضطراب اجتماعی به چند دسته تقسیم می شود.

علل ایجاد اضطراب اجتماعی

عوامل بیولوژیکی

این عوامل شامل ویژگی هایی می شود که فرد با آن متولد می شود و در اثر آن فرد ممکن است عصبانیت و بی قراری را تجربه کند. 

کسانی که اضطراب اجتماعی را تجربه می کنند معمولا به چشم های طرف مقابل نگاه نمی کنند زیرا احساس اضطراب پیدا می کنند. نگاه کردن طولانی در چشم دیگران می تواند آن ها را عصبی کند. 

حتی در حیوانات نیز این کار تهدید آمیز است.

برانگیختکی و شخصیت دو منبع بیولوژی هستند که می توانند در ایجاد اضطراب نقش داشته باشند می باشد.

علل ایجاد اضطراب اجتماعی

برانگیختگی

سرعت و شدن واکنش دستگاه عصبی در هنگام برانگیختگی در افراد متفاوت است. بعضی از افراد به دلیل داشتن سیستم واکنشی، سریع تر نسبت به اتفاقات واکنش نشان می دهند.

سطوح شدید برانگیختگی در افراد می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و تمام افراد ممکن است با این موقعیت روبرو شوند. 

به یاد داشته باشید که اضطراب می تواند نسل به نسل منتقل شود و این مسئله زمینه ژنتیکی نیز دارد. 

این بدین معنی است که کسانی که والدین آن ها مشوش و مضطرب هستند، بیش تر در خطر ابتلا به اضطراب قرار دارند.اما نوع اضطراب ممکن است در آن ها با والدینشان متفاوت باشد.


شخصیت

افراد شخصیت و خلق و خوهای متفاوتی دارند و این موضوع از بدو تولد فرد آشکار می شود. کودکان در همان ابتدا ممکن است ساکت و آرام یا شلوغ باشند.

در بزرگسالی هم این اتفاق ادامه پیدا می کند و برخی از افراد درونگرا و برخی برونگرا می شوند، به همین شکل برخی از افراد در برخورد با دیگران اضطراب را تجربه می کنند در حالی که دیگران از بودن و حرف زدن با دیگران لذت می برند.

به یاد داشته باشید که افراد درونگرا ممکن است اضطراب اجتماعی را تجربه کنند ولی تمام آن ها مضطرب نیستند، افراد برونگرا هم به اندازه افراد درونگرا در خطر ابتلا به اضطراب اجتماعی قرار دارند.

البته تفاوت های بیولوژیکی ذکر شده تنها عامل ایجاد اضطراب نیستند و تنها داشتن یک سیستم برانگیختگی حساس به معنای اضطراب اجتماعی و کمرویی نیست.

به طور مثال کسی که قد بلندی دارد حتما والیبالیست نمی شود. 

علل ایجاد اضطراب اجتماعی پسر کم رو

عوامل محیطی

روابط اجتماعی با افرادی که خارج از منزل قرار دارند باعث ایجاد ویژگی هایی در فرد می شود و در این شرایط است که فرد می آموزد چه رفتارهایی معقول و چه رفتارهایی غیرمعقول است.

این اتفاق را همه ی ما هنگامی که از محیط خانواده وارد محیط اجتماع می شویم تجربه می کنیم و این تجارب هستند که باورهای ما را می سازند، مورد محبت دیگران و دوستان قرار گرفتن بر ارزش های اشخاص اثر می گذارد.

آن طور که ما هنگام بزرگ شدن ارزیابی می شویم به ما یاد می دهد که چه کاری دست و چه کاری نادرست است و این باعث می شود که ما یاد بگیریم چگونه باید در اجتماع فعالیت کنیم.

اگر این ارزیابی ها خیلی شدید و تند باشد فرد احساس می کند که به طور اصولی و اساسی رفتار بد و نادرستی دارد. این ارزیابی ها به او این حس را می دهد که از بقیه بدتر است و در سطح پایین تری قرار دارد، به همین دلیل اعتماد به نفس او کاهش می یابد.

این پیام ها که توسط جامعه و اطرافیان به فرد القا می شوند در حافظه فرد نقش می بندد، اما به یاد داشته باشید که با تمرین می توان این عبارات را پاک کرد و از بین برد.


تجربه کردن

ابتدا باید بدانید که دو نوع تجربه در زندگی هرکس وجود دارد اما چیزی که باعث ایجاد اضطراب اجتماعی می شود تجربه های بد و دردناک است.

تجربه های بد و دردناک

تجربه های دردناک تاثیر زیادی بر روحیه افراد می گذارد و غلبه کردن بر این تجربه ها بدون کمک مشاور بسیار سخت است.

یکی از شایع ترین تجربه های بد معمولا در طول دوران مدرسه اتفاق می افتد. در این دوران بسیاری از کودکان و نوجوانان درگیر زورگویی می شوند یا به دلیل داشتن ویژگی خاصی مورد تمسخر دیگران قرار می گیرند.

این کارها باعث ایجاد احساس قربانی شدن در فرد می شود و این پیام بسیار دردناک است. حتی این اتفاق ممکن است به دلیل برتری های فرد رخ دهد.

 مثلا شخصی که در زمینه درسی بسیار موفق است و در خانه تشویق می شود ممکن است توسط همکلاسی های خود مورد تمسخر یا آزار قرار بگیرد.

البته تمام کسانی که مورد زورگویی قرار می گیرند و تجربه های بدی را کسب می کنند دچار اضطراب اجتماعی نمی شوند، در حقیقت این موضوع درکنار مشکلات دیگر باعث ایجاد این نوع اضطراب می گردد.

هرچیزی که فرد را متفاوت می کند می تواند او را به سمت اضطراب اجتماعی بکشاند. 

کودکانی که به دلیل فوت پدر یا مادر یا هرمشکل دیگری نتوانسته اند با همسالان خود به اندازه کافی وقت بگذارنند، نیز در خطر اضطراب اجتماعی قرار دارند.

علل ایجاد اضطراب اجتماعی دختر کمرو

انتظارات در مراحل مختلف زندگی

کسانی که برای اضطراب به پیش مشاور مراجعه می کنند دو دسته هستند اولین دسته کسانی هستند که تقریبا همیشه با این اضطراب دست و پنجه نرم می کنند و دومین دسته کسانی هستند که در دوران جوانی یا نوجوانی اضطراب اجتماعی در آن ها به وجود آمده است.

نوجوان ها و جوانان باید راه های خود را در جامعه پیدا کنند و این باعث می شود که مشکلاتی که تاکنون خود را مخفی کرده بودند، بروز پیدا کنند.

زندگی مستقل برای جوانان می تواند بسیار چالش انگیز و دشوار باشد و این موضوع به اعتماد به نفس آن ها آسیب می زند. 

این مشکلات در دوران کودکی و هنگام ایجاد ارتباط با دیگران پیش می آید.

در دوران بلوغ نیز ایجاد تعادل میان اتکای به خود و وابستگی به دیگران باعث ایجاد اضطراب در نوجوانان می شود.

حتی اضطراب در زمان بازنشستگی هم می تواند به دلیل از دست دادن همکاران یا کار رخ دهد.

استرس هایی که بر روابط شما تاثیر می گذارند

افرادی که به طور ناگهانی در شغل خود ارتقا پیدا می کنند ممکن است لازم شود به کسانی دستور بدهند که تا چند وقت پیش دوست آن ها محسوب می شدند و حتی ممکن است مجبور شوند آن ها را اخراج کند.

مثال دیگری که می توان ذکر کرد بازگشت به کار برای زنان پس از مرخصی زایمان است.


چگونه تمام عوامل ذکر شده بر یکدیگر تاثیر می گذارند؟

در مورد اضطراب اجتماعی نمیتوان عوامل را جداگانه مورد بررسی قرار داد. 

عوامل بیولوژی که شامل شخصیت و برانگیختگی می شود، زمینه را برای ایجاد اضطراب فراهم می کنند.

عوامل استرس زایی که در مراحل مختلف زندگی رخ می دهد می توانند باعث ایجاد اضطراب شوند. البته این عوامل در افراد مختلف به شکل های مختلفی عمل می کنند.

بنابراین دقت کنید که چیزی که باعث ایجاد اضطراب می شود صرفا باعث ادامه دار شدن آن نمی شود.

و برای درمان باید عامل ادامه دهنده چرخه اضطراب را پیدا کرد و آن را از بین برد.

به یاد داشته باشید که تمام ما به زندگی اجتماعی و حمایت دیگران نیاز دارند، تنها و بدون یار ماندن به انسان احساس آسیب پذیری و رنج می دهد. در هنگام اتفاقات ناگوار کسانی که حمایت دیگران را دارند بهتر می توانند به آن مشکل فائق شوند.

شما می توانید برای راهنمایی تخصصی با مراکز برتر مشاوره روانشناسی "مرکز مشاوره ستاره زندگی" تماس حاصل کنید، رزرو وقت: 02122354282 و 02122247100 و  09035673050 و 09108347597