روانشناسان ما به سوالات عمومی و تخصصی شما در زمنیه اضطراب اجتماعی و کمرویی پاسخ داده اند.می توانید در بخش کامنت های سوالات دیگر خود را مطرح کنید تا پاسخ داده شود.

پاسخ به سوالات پیرامون اضطراب اجتماعی

آیا باید برای رسیدن به مهارت های اجتماعی باید تلاش کرد؟

این سوال در طول جلسات بسیار پرسیده می شود، به یاد داشته باشید که رسیدن به هر موفقیتی نیاز به تلاش دارد. اما رعایت نکات زیر می تواند به این کار کمک کند.

  1. به یاد داشته باشید که چیزی به عنوان راه کاملا درست وجود ندارد و افراد بدون داشتن این مهارت ها نیز به موفقیت رسیده اند.
  2. این مهارت ها به تدریج یادگرفته می شوند و اغلب افراد بدون وجود آموزش رسمی آن ها را می آموزند.
  3. سعی کنید در هنگام آموختن این مهارت ها انعطاف پذیر باشید زیرا این مهارت ها در شرایط مختلف، متفاوت هستند.
  4. نگران نباشید، نگرانی باعث می شود که مهارت ها را دیر تر بیاموزید.

همه چیز درباره اضطراب اجتماعی و کمرویی

چه کارهایی باعث افزایش مهارت های اجتماعی می شوند؟

  1. گوش دادن به صحبت های دیگران
  2. صحبت کردن به روشی که دیگران به صحبت های شما جذب شوند و به شما گوش دهند.
  3. برقراری ارتباط چشمی با دیگران هنگام صحبت کردن
  4. صحبت کردن با دیگران به هرشکلی
  5. اعتراض به دیگران وقتی از آن ها عصبی و ناراحت هستید
  6. معرفی کردن اشخاص به یکدیگر
  7. توجه به احساسات دیگران

به یاد داشته باشید که این مهارت ها مرحله به مرحله و با تمرین کسب می شوند و نمی توان تمام آن ها را در یک زمان انجام داد این کار باعث افزایش اضطراب و شانه خالی کردن فرد می شود.

چگونه می توان مکالمه موثر را آموخت؟

ندانستن خود باعث احساس خجالت در افراد می شود، ممکن است شما اسم کسی را فراموش کنید و خجالت بکشید که اسم او را بپرسید در این حالت ممکن است مضطرب بشوید، یا ممکن است آداب غذا خوردن در رستوران های آسیای شرقی را ندانید و خجالت بکشید که از کسی بپرسید این امور می توانند باعث ایجاد اضطراب در افراد شوند.

برای برقراری مکالمه موفقیت آمیز می توان از موارد زیر استفاده کرد.

  • سوال بپرسید، در مثال های بالا می توانید مودبانه به شخص بگویید «ببخشید من اسم شما را فراموش کرده ام» یا می توانید از دوست خود در مورد آداب غذا خوردن بپرسید.
  • از اطلاعاتی که دوستان شما می دهند استفاده کنید، به طور مثال وقتی دوست شما درمورد اولین بار که به همچین رستورانی آمده است تعریف می کند به حرف های او گوش دهید شاید جواب سوالات شما در حرف های او باشد.
  • نگاه کنید. به رفتار و صحبت های دیگران نگاه کنید با نگاه به دیگران به راحتی می توان آموخت که چه رفتارهایی مقبول و چه رفتارهایی نامقبول هستند.

به یاد داشته باشید که ما اصول نوشته شده ای برای مکالمه نداریم و هرکس می تواند اشتباه کند.

پیشنهاد مشاور: خجالت و کمرویی نباید با درونگرایی اشتباه گرفته شود

همه چیز درباره اضطراب اجتماعی و کمرویی

آیا اضطراب اجتماعی ضرر جسمی به همراه دارد؟

خیر علائم اضطراب ضرری به دنبال ندارند، تپش قلبی که شما در هنگام اضطراب تجربه می کنید نیز به شما صدمه نمیزند.

به یاد داشته باشید که اضطراب باعث ایجاد اختلال ذهنی نمی شود و تمام واکنش های بدن برای حمایت از فرد در برابر شرایط اضطراری هستند.

آیا اضطراب باعث ایجاد خستگی می شود؟

بله، افراد مضطرب نمی توانند به راحتی با مسائل روبرو شوند و معمولا زمان زیادی را به فکر کردن در مورد نگرانی های خود می پردازند، این کار انرژی آن ها را تلف می کند و به همین دلیل است که در طول درمان فرد انرژی بیش تری پیدا می کند و شاداب تر می شود.

اضطراب در کنار افسردگی نیز قابل درمان است؟

اضطراب اگر درمان نشود باعث ایجاد احساس افسردگی و غم مداوم در فرد می شود. در اکثر مواقع با از بین رفتن اضطراب این احساس افسردگی نیز از بین می رود. 

البته افسردگی تلاش برای درمان را سخت تر می کند. اما اگر افسردگی شما بسیار شدید باشد حتما برای افسردگی به صورت جداگانه باید به مشاور و روانشناس مراجعه کنید.


آیا بهتر نیست به جای تلاش کردن مدتی استراحت کنم؟

خیر، استراحت کردن مسئله اصلی را حل نمی کند، تا زمانی که مشکل اصلی را حل نکنید بهبود پیدا نمی کنید. استراحت فقط درمانی کوتاه مدت برای فرار از موضوع اصلی است. 

به یاد داشته باشید که درمان های کوتاه مدت پس از چند روز اثر خود را از دست می دهند.

همه چیز درباره اضطراب اجتماعی و کمرویی

آیا من اینگونه متولد شده ام و تلاشم تاثیری در بهبودی اضطراب من ندارد؟

ممکن است یک سری از افراد به دلایل ژنتیکی و محیطی در برابر اضطراب آسیب پذیری بیش تری داشته باشند اما این بدین معنی نیست که نمی توانند بهبود پیدا کنند و قدرت غلبه بر اضطراب اجتماعی را ندارند.


آیا مصرف دارو به اضطراب اجتماعی کمک می کند؟

بله، داروهای زیادی برای درمان اضطراب و افسردگی وجود دارد، به یاد داشته باشید که مصرف دارو ممکن است حال شما را بهتر کند ولی شما باید مشکل اصلی خود را نیز در کنار مصرف دارو حل کنید.

مصرف دارو به صورت مداوم اثر بخشی آن را کاهش می دهد، به یاد داشته باشید که مصرف دارو و تغییر دوز دارو نیز باید زیر نظر روانپزشک صورت بگیرد و قطع کردن ناگهانی دارو عواقب جبران ناپذیری به دنبال دارد.

در مورد مصرف دارو حتما با پزشک خود صحبت کنید و از عوارض جانبی آن اطلاع کسب کنید. در مقالات دیگر نیز به بررسی این داروهای اضطراب پرداخته شده است.

شما می توانید برای راهنمایی تخصصی با مراکز برتر مشاوره روانشناسی "مرکز مشاوره ستاره" تماس حاصل کنید، رزرو وقت: 02122354282 و 02122247100 و  09035673050 و 09108347597