مشاوره خانواده سیستماتیک

کاربردهای مشاوره خانواده بسیار پیچیده و مهم است زیرا زندگی فردی و اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. همه ما منحصر به فرد هستیم، دیدگاه های مختلفی داریم و رویدادهای زندگی را کمی متفاوت تجربه می کنیم. پس بسیار شگفت آور است که روابط در خانواده می تواند یک پارچه شود.

بسیاری از وقایع و شرایط مختلف مانند ازدواج و مشکلات سلامت روان، می  توانند زندگی خانواده را تحت تاثیر قرار دهند. هنگامی که شرایط خانواده سخت  می شود، خانواده درمانی می تواند به شما کمک کند.

به نظر می رسد خانواده درمانی سیستماتیک (همچنین به عنوان درمان سیستمی شناخته می شود) به اعضای خانواده کمک می کند تا یکدیگر را بهتر درک کنند، رفتارهای منفی خود را تغییر دهند و درگیری ها را حل کنند. خانواده درمانی سیستماتیک برای همه سنین مناسب است. در اینجا ما نگاهی دقیق تر به آنچه در خانواده درمانی انجام می شود، خواهیم داشت.

کاربرد مشاوره خانواده چیست؟

خانواده درمانی به خانواده ها این فرصت را می دهد تا در یک محیط امن و بدون قضاوت احساسات خود را بروز دهد. خانواده ها با همکاری یک متخصص درمانگر می تواند مشکلات و اختلافات روابط خود را بهبود ببخشد.

در این جلسات اعضای خانواده به صورت مشترک با یکدیگر همکاری می کنند و به این صورت مشکلات خود را در درون خانواده حل می کنند. خانواده درمانی اعضای خانواده را به تعامل دعوت می کند و نسبت به روابط خانوادگی، اعتقادات و فرهنگ ها حساس است.

فایل صوتی روانشناسی و مشاوره

اغلب مشکلات بخاطر ارتباطات نادرست در خانواده به وجود می آید. طلاق والدین، دعوای خواهر و برادر و والدین به دلیل ارتباطات نادرست آغاز می شود و دوام آورد.

کاربرد رشته مشاوره خانواده در زمینه های درمانی می تواند یکی از اهداف بنیادی این رشته باشد.

آیا با مشکلات خانوادگی مبارزه می کنید؟

درمانگران خانواده با کل خانواده کار نمی کنند. آن ها ممکن است تنها با اعضای خاص خانواده به صورت جداگانه یا مشترک کار کنند، این شرایط را درمانگر با توجه به مشکلات خانواده ها فراهم می کند.به یاد داشته باشید که اصطلاح خانواده می تواند طیف وسیعی از روابط را پوشش دهد و معمولاً برای توصیف گروهی از افراد به کار می رود که به یکدیگر اهمیت می دهند و یکدیگر را "خانواده" می نامند.

با کاربرد مشاوره در زندگی آشنا شوید تا بتوانید از چالش های پیش روی خود و خانوادتان گذر کنید. 

کاربرد مشاوره خانواده برای زندگی بهتر

خانواده درمانی با چه کسانی می تواند کمک کند؟

خانواده درمانی می تواند در انواع مشکلات، تروما و بیماری روانی به شما کمک کند. در اینجا چند مثال از کارکردهای خانواده درمانی بیان شده است:

  • وقتی یک خانواده یا زوج می خواهند رابطه خود را بهبود بخشند.
  • وقتی یکی از اعضای خانواده با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند.
  • وقتی یکی از اعضای خانواده از یک بیماری روانی رنج می برد.
  • وقتی یکی از اعضای خانواده با بیماری مزمن دست و پنجه نرم می کند.
  • هنگامی که والدین/سرپرستان نگران رفتار فرزند خود هستند.
  • هنگامی که والدین/سرپرستان از هم جدا می شوند و نگران تأثیر جدایی بر خانواده خود هستند.
  • هنگامی که خانواده در حال مقابله با مشکلات است.
  • وقتی اعضای خانواده محل زندگی خود را تغییر می دهند (دور شدن، تغییر مدارس، ازدواج و غیره).

با خانواده درمانی می توان این مسئله را مورد بررسی قرار داد و به اعضای خانواده فرصتی می دهد تا نگرانی های خود را ابراز کرده و در یک محیط کنترل شده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

تعیین وقت برای صحبت و گوش دادن به صحبت های اعضای خانواده با وجود اتفاقات روزمره زندگی ممکن است، دشوار باشد. برگزاری جلسات خانواده درمانی به شما فضای اختصاصی برای انجام این کار را می دهد.

در خانواده درمانی چه اتفاقی می افتد؟

مانند دیگر انواع درمان، پروسه بهبودی شما معمولاً با ارزیابی شروع می شود. درمانگر  کمک می کند تا فرد درک کند که با چه مشکلاتی روبرو است و از چه چیزی رنج می برد.

در این مرحله، درمانگر  می تواند توضیح دهد که چگونه درمان و  برنامه های آینده را برای شما توضیح می دهد. معمولاً در این درمان تمام اعضای خانواده در یک اتاق جمع می شوند، بنابراین افراد قادر به شنیدن صحبت های یکدیگر هستند. 

در طول جلسات، ممکن است به صورت فردی یا خانوادگی با درمانگر همکاری کنید. اگر به صورت خانوادگی کار می کنید، ممکن است متوجه شوید که افراد درمورد نگرانی ها و ایده های خود با یکدیگر صحبت می کنند، که می تواند باعث نزدیکی شما بهم شود و درمان را آسان تر کند.

درمانگران از طرف کسی را گرفتن یا سرزنش افراد خودداری می کنند. در عوض، آن ها به دنبال تعامل با خانواده به عنوان یک نظام کلی خواهند بود. آن ها باید به همه فرصت کافی برای صحبت کردن دهند، یک جلسه معمولی بین 50 تا 90 دقیقه طول می کشد و جلسات غالباً هفتگی برگزار می شوند.

شرایط خاص شما برای درمانگر مهم است. به عنوان مثال، جلساتی که شامل کودکان می شود ممکن است شامل سرگرمی و بازی باشد.

پویایی خانواده و کاربرد مشاوره در زندگی

چه می شود اگر یکی از اعضای خانواده تمایلی به حضور در جلسه درمان نداشته باشد؟

برای برخی از اعضای خانواده، خانواده درمانی می تواند کمی دلهره آور باشد. در این حالت، می توان جلسه‌ای را با درمانگر و اعضای خانواده ترتیب داد و به آن ها فرصت داد تا قبل از شروع رسمی جلسات درمانی ، هرگونه سؤالی که دارند را از آن ها بپرسند.

درمانگر قادر خواهد بود نحوه کار خود را توضیح دهد و محیط راحتی را برای اعضای خانواده فراهم کند.

کاربرد خانواده درمانی

کارکردهای خانواده درمانی برای خانواده شما

شما می توانید به تنهایی هم از خانواده درمانی برخوردار شوید. حضور خانواده در جلسات خانواده درمانی تاثیر زیادی در روند درمان دارد، اما مراجعه تنهایی هم می تواند بسیار مفید باشد.

سعی کنید، یک مشاور یا درمانگر را پیدا کنید که با درمان سیستمیک خانواده سر و کار داشته باشد.

کارکردهای اصلی خانواده درمانی

مرکز مشاوره ستاره فرضیات زیر را در مورد کاربرد مشاوره خانواده در کنار خانواده به اشتراک می گذارند:

  • الگوهای رفتاری افراد با تعامل و روابط خانوادگی مرتبط است.
  • تغییر در روابط بین فردی در خانواده باعث تغییر در شرایط بیمار می شود، یا تغییری را که در حال رخ دادن است تقویت می کند.
  • پروسه درمان بر تعامل خانواده ها متمرکز است.

خانواده درمانی می تواند مطابق چندین مدل روان درمانی (سیستمیک ، شناختی-رفتاری و روانگردان) انجام شود. با این حال، بسیاری از درمانگران از روش سیستمیک استفاده می کنند. در ادامه این متن، به طور کلی از اختصارات FT / ST (خانواده درمانی سیستماتیک) برای بحث در مورد روان درمانی در خانواده و زوج استفاده خواهیم کرد.

کارکردهای اصلی خانواده درمانی

FT / ST در کدام شرایط اعمال می شود؟

در ابتدا FT / ST  برای درمان مشکلات جدی روانپزشکی مانند اسکیزوفرنی استفاده می شد. اما به تدریج گسترش یافت و اکنون طیف گسترده ای از اختلالات را از جمله اختلالات روانی، اختلالات رفتاری، اعتیاد، زوال عقل، کودک آزاری، خشونت همسر و خانواده را شامل می شود. به طور کلی این نوع درمان دوره های درمانی نسبتاً کوتاهی، بین 6 تا 20 جلسه، را شامل می شود.

FT / ST مؤثر است.

FT / ST بخصوص در هنگام اختلالات شدید و پیچیده مانند مواد زیر که نیاز به درمان گسترده دارند مؤثر است.

  • رفتار ضد اجتماعی و بزهکاری
  • اختلالات رفتاری
  • سوء مصرف مواد
  • گرایش به افسردگی / خودکشی
  • اختلالات روانی

در مورد اختلالات شدید روانی، FT / ST در کنار سایر روش های درمانی، موفق عمل می کند. مرکز مشاوره ستاره با سال ها تجربه در درمان مشکلات خانوادگی و بیماری های روانشناختی به حل مشکلات خانواده می پردازد.

منابع:

  • Carr, A. (2009a). The effectiveness of family therapy and systemic interventions for child-focused problems. Journal of Family Therapy, 31, 3-45.
  • Collectif INSERM (2004). Psychothérapie: Trois approches évaluées. Paris: Les éditions INSERM.
  • Nathan, P. & Gorman, J. (2007). A guide to treatments that work (3rd ed.). New York: Oxford Press.
  • NFTO (National Family Therapy Organizations), core text, 2009.
  • Roth, A. & Fonagy, P. (2005). What works for whom? A critical review of psychotherapy research (2nd edition). New York: Guilford.