مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره خانواده نوعی روان درمانی است که کلیه اعضای خانواده و در برخی موارد اعضای خانواده گسترده (به عنوان مثال پدربزرگ و مادربزرگ) را شامل می شود. درمانگر یا تیمی از درمانگران چندین جلسه برای کمک به خانواده ها در مقابله با موضوعات مهمی که ممکن است در عملکرد خانواده و محیط خانه تداخل ایجاد کنند، وقت می گذارند.

هدف مشاوره خانواده

هدف مشاوره خانواده چیست؟ کمک به اعضای خانواده در بهبود ارتباطات، حل مشکلات خانوادگی، درک و رسیدگی به شرایط خاص خانواده (به عنوان مثال مرگ، بیماری جسمی یا روحی یا مسائل کودک و نوجوان) و ایجاد عملکرد بهتر خانواده است. 

مشاوره خانواده می تواند به خانواده هایی که دارای عضو مبتلا به بیماری های جسمی یا روانی جدی هستند، در مورد بیماری ها آموزش دهد و مشکلات مربوط به نگهداری از اعضای خانواده را برطرف کند. 

برای کودکان و نوجوانان، مشاوره خانواده بیش تر هنگامی که کودک یا نوجوان دارای اضطراب یا اختلال خلقی است مورد استفاده قرار می گیرد و از اختلال در عملکرد خانواده جلوگیری می کند.


تعریف مشاوره خانواده چیست

فایل صوتی این مطلب برای شما تهیه شده است.

فرآیند مشاوره خانواده چیست

تعریف مشاوره خانواده به طور کلی فرآیند درمان است که توسط درمانگر یا تیم درمانی که در زمینه تکنیک های خانواده و گروه درمانی آموزش دیده و با تجربه هستند، انجام می شود. 

درمانگران ممکن است روانشناس، روانپزشک، مددکاران اجتماعی یا مشاور باشند. مشاوره خانواده شامل چندین جلسه درمانی است که معمولاً در فواصل منظم (به عنوان مثال، یک بار در هفته) برای چندین ماه انجام می شود و هر جلسه حداقل یک ساعت طول می کشد.

به طور معمول، مشاوره خانواده برای رفع یک مشکل خاص مانند ابتلا به یک اختلال روانشناختی یا سازگاری با مرگ اعضای خانواده آغاز می شود. با این حال، جلسات درمانی معمولاً مشکلات دیگری را در خانواده از جمله مشکلات ارتباطی بین اعضا را نشان می دهد. 

در جلسات درمانی، درمانگران به تجزیه و تحلیل روند تعاملات و ارتباطات اعضای خانواده با یکدیگر می پردازند. 

مشاوره خانواده براساس تئوری سیستم خانواده استوار است، که در آن به اعضای خانواده به عنوان یک ارگانیسم زنده و پویا نگاه می شود. 

در این دیدگاه به اعضای خانواده برای رفع مشکلاتی که دارند کمک می شود. نظریه سیستم خانواده بر اساس چندین مفهوم اصلی بنا شده است.

مفاهیم موثر در خانواده درمانی

مفهوم هومئوستازی به این معنی است که خانواده همواره به دنبال حفظ سازمان و عملکرد عادی خود در طول زمان است و  در برابر تغییر مقاومت می کند.

درمانگر خانواده می تواند از مفهوم هومئوستازی استفاده کند تا توضیح دهد چرا یک بیماری خانوادگی خاص در  زمان معین ظاهر شده است یا اینکه چرا یک عضو خاص به بیماری مبتلا شده است.

مشاوره خانواده چیست

زمینه های مشاوره خانوادگی

خانواده می تواند شامل پدربزرگ، مادربزرگ و سایر اقوام هم باشد. درمانگر برای توضیح انتقالات بین نسلی نگرش ها، مشکلات، رفتارها و سایر موضوعات از این شبکه فامیلی استفاده می کند. 

مفهوم تمایز به توانایی هر یک از اعضای خانواده برای حفظ احساسات خود در حالی که از نظر عاطفی به خانواده متصل است، اشاره دارد. یکی از نشانه‌های یک خانواده سالم، این است که به اعضای مختلف اجازه می دهد احساسات مختلفی را تجربه کنند.

بر اساس نظریه رابطه مثلثی روابط عاطفی در خانواده معمولا مثلثی هستند. هر زمان که دو عضو در خانواده با یکدیگر مشکل داشته باشند، عضو سوم را برای تثبیت روابط خود، وارد رابطه می کنند. مثلث های موجود در یک سیستم خانوادگی معمولاً به شکلی در هم تنیده هستند که هموستاز خانواده را حفظ می کنند. مثلث های خانوادگی مشترک شامل کودک و والدین او می شود.

در اوایل دهه 2000 تئوری، درمان چند سیستمی (MST) در مشاوره خانواده به کار گرفته شد. این روند بیشتر اوقات برای درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات عاطفی انجام می شد. MST اغلب به عنوان "رویکرد زیست محیطی خانواده" شناخته می شود، زیرا محیط خانواده و محیط هایی که خانواده و فرزندان با آن ها در تعامل هستند (به عنوان مثال خانه، مدرسه و جامعه) را مورد مشاهده قرار می دهند. مطالعات بالینی متعددی نشان داده است كه MST می تواند روابط خانوادگی، مصرف مواد، میزان بازداشت مجدد نوجوانان را كه با قانون مشکل دارند را بهبود ببخشد. 

آماده سازی

 تخمین زده می شود که حدود 50 درصد از مراجعه به مطب کودکان، با مشکلات رشدی کودکان که خانواده هایشان را تحت تأثیر قرار می دهد، ارتباط داشته باشد. در كودكان و نوجوانانی که مبتلا به يك اختلال روانشناختی هستند در صورتی كه مسائل خانوادگی به عنوان عوامل مؤثر در بیماری شناخته شوند، ممكن است مشاوره خانواده به درمان فرد اضافه شود.

مشاوره خانواده ممکن است روانپزشک، روانشناس بالینی یا سایر متخصصان دارای مجوز مشاوره خانواده باشد. آن ها معمولاً با برنامه ریزی یک سری مصاحبه با اعضای خانواده، فرزندان خردسال و اعضای خانواده مشاوره درمانی را شروع می کنند. این فرایند به پزشک اجازه می دهد تا دریابد که هر یک از اعضای خانواده مشکل را چگونه می بینند و همچنین عملکرد خانواده را در برابر بیماری را می سنجد. 

ژنووگرام  نموداری است که وقایع موجود در تاریخ خانواده را به تصویر می کشد. ژنووگرام به کشف الگوهای بین نسلی، انتخاب ازدواج، درگیری های خانوادگی و سایر اطلاعاتی کمک می کنند.

موارد مهم در خانواده درمانی

درمان فردی ممکن است برای یک یا چند عضو خانواده توصیه شود. برخی خانواده ها کاندیدای مناسبی برای مشاوره خانواده محسوب نمی شوند. این گروه خانواده ها شامل موارد زیر هستند:

  • خانواده هایی که یک یا هر دو والدین مبتلا به بیماری روانی هستند یا از اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا پارانوئیدی رنج می برند.
  • خانواده هایی که ارزش های فرهنگی یا مذهبی آنها با روان درمانی مخالف است یا به عملکرد آن مشکوک هستند.
  • خانواده هایی که اعضای آن به دلیل بیماری جسمی یا محدودیت های مشابه نمی توانند در جلسات درمانی شرکت کنند.
  • خانواده هایی که اعضای آن ها نمی خواهند یا نمی توانند مرتباً برای معالجه رجوع کنند.

خطرات مشاوره خانواده چیست

خطر اصلی در مشاوره خانواده چیست؟ درمان فشرده ممکن است برای خانواده های مبتلا به اختلالات روانی مشکل باشد. 

مشاوره خانواده ممکن است برای کودکان و نوجوانانی که در درک روند مشاوره مشکل دارند، دشوار و پر استرس باشد.

 افزودن روش درمان فردی به مشاوره خانواده برای کودکان و نوجوانان با همان درمانگر (در صورت لزوم) یا درمانگری که از مشاوره خانواده آگاهی داشته باشد می تواند کمک کننده باشد.

نتایج

نتایج درمان ممکن است متفاوت باشد، اما در شرایط مناسب نتایج شامل بهبود ارتباط در خانواده، سست شدن الگوهای رفتاری سابق و حل مشکلات است.

نگرانی های والدین

کودکان و نوجوانان و در برخی موارد حتی والدین ممکن است تمایلی به شرکت در مشاوره خانواده نداشته باشند. اصطلاح مشاوره مبتنی بر خانه در اوایل دهه 2000 به عنوان راه حلی برای  نوجوانان به شدت آشفته و اعضای خانواده ای که تمایلی به مشاوره ندارند ایجاد شد. در خانه درمانی، یک درمانگر یا تیم درمانی به طور مستقیم به خانه افراد می آیند و جلسات درمانی را در آنجا انجام می دهند.

کار مشاوره خانواده چیست

کلمات کلیدی

ازدواج مجدد - خانواده ای که از ازدواج مجدد افراد مطلقه یا بیوه تشکیل شده است. این ازدواج می تواند شامل برخی یا تمامی فرزندان آن ها از ازدواج های قبلی باشد.

تمایز - توانایی حفظ هویت فردی در خانواده ضمن حفظ ارتباطات عاطفی با اعضای دیگر.

نظریه سیستم های خانواده - شیوه درمان که بر روابط بین اعضای خانواده در طول درمان تأکید دارد. این نظریه تأثیرگذارترین شکل مشاوره خانواده معاصر است.

نمودار درختی خانواده که نشان دهنده نام، ترتیب تولد، جنس و روابط اعضای یک خانواده با یکدیگر است. درمانگران از ژنوگرافی برای تشخیص الگوهای مکرر در تاریخ خانواده و کمک به اعضای خانواده برای درک مشکلات خود استفاده می کنند.

هومئوستازی- محیط متعادل داخلی بدن و تمایل خودکار بدن برای حفظ حالت پایدار داخلی. همچنین به گرایش خانواده برای حفظ ثبات درونی و مقاومت در برابر تغییر اشاره دارد.

بیمار شناخته شده (IP) - عضو خانواده که علائم خانواده در آن پدیدار  یا مشهود است.

خانواده هسته ای - واحد اصلی خانواده، متشکل از پدر، مادر و فرزندان بیولوژیکی آن ها.

مثلث - رابطه ای که در آن دو عضو خانواده با استفاده از عضو سوم تنش بین خود را پایین می آورند.

شرح کار مشاوره خانواده چیست؟

خانواده درمانی به طور مستقیم به زوجین و خانواده ها در بهبود مشکلات زناشویی و خانوادگی آن ها کمک کند. 

شرح شغل

مشاوره خانواده، درمانگر دارای مجوز است که مسائل روانشناختی و روانی مربوط به خانواده یا ازدواج را مورد بررسی قرار می دهد. در این کار، درمانگر برای راهنمایی و حل مشکلاتی بیماران به صورت گروهی و یا به صورت جداگانه راهنمایی و واسطه گری خواهد کرد.

درمانگران می توانند سوابق مشتری را حفظ کنند، برنامه های درمانی را ایجاد کنند، با تعیین اهداف به مشتریان خود کمک کنند و بر برنامه های درمانی مشتریان نظارت کامل داشته باشند. در شرایط خاص درمانگران لازم می دانند تا با همکارانشان مشورت کنند، بنابراین ممکن است لازم باشد که درمانگران به طور مداوم با همکاران خود در ارتباط باشند. علاوه بر این ، احتمال می رود درمانگران همیشه نتوانند به شکل موثری به درمان مراجعین خود بپردازند، پس ممکن است لازم باشد آن ها را به سایر مشاوران یا برنامه های درمانی ارجاع دهند .

حقایق مهم درباره این شغل

آموزش در محل کار
معمولاً دو سال تجربه بالینی تحت نظارت قبل از صدور مجوز
مهارت های کلیدی
شفقت، مهارت های بین فردی، قضاوت و تصمیم گیری خوب، ادراک اجتماعی، صحبت کردن
محیط کار
بیمارستان ها، مراکز بهداشت روان، مراکز سوء مصرف مواد
مشاغل مشابه
روانشناسان، مشاوران توانبخشی، مددکاران اجتماعی، مشاوران اختلال رفتاری


حقوق و چشم انداز شغلی

از ماه مه سال 2018 در خارج از ایران، BLS گزارش داده است که میانگین حقوق سالانه خانواده درمانی 50،090 دلار بوده است. درمانگران شاغل در دولت های ایالتی به طور متوسط بیشترین درآمد را بدست می آورند. BLS همچنین اظهار داشت كه پیش بینی می شود كه اشتغال خانواده درمانی، در بین سال های 2016 و 2026 23٪ افزایش یابد، که این آمار از میانگین پیش بینی شده برای همه مشاغل سریع تر است. در ایران حقوق خانواده درمانی حدود یک تا 6 میلیون تومان است.

رشته مشاوره خانواده چیست؟

درمانگران خانواده اختلافات بین اعضای خانواده را برطرف می کنند. آن ها به طور کلی با خانواده ها ملاقات می کنند و درمورد موضوعاتی که برای پیشرفت و سلامت خانواده مهم است، بحث می کنند. بسیاری از درمانگران خانواده خود اشتغال هستند و ساعات غیر استانداردی را در طول هفته کار می کنند.

بررسی اجمالی شغل

براساس آمار دفتر کار آمریكا، درمانگر خانواده برای کمک به خانواده هایی که از درگیری های عاطفی رنج می برند، از نظریه سیستم خانواده و سایر تکنیک ها استفاده می کند. در برخی موارد، درمانگر خانواده می تواند به اعضای خانواده کمک کند تا الگوهای رفتاری را که برای عملکرد خانواده مضر است شناسایی کنند. درمانگر خانواده ممکن است، با متخصصانی در زمینه روان درمانی مشورت کند و یا به روانپزشک مراجعه کند.

حقایق مهم درباره این شغل

مهارت های کلیدی
مهارت های تحلیلی، مهارت های مشاهده، اعتماد به نفس
مشاغل مشابه
مشاوران مدرسه و شغلی، مددکاران اجتماعی، روانشناسان
آموزش سطح ورودی
مدرک کارشناسی ارشد
مجوز
2000-4000 ساعت تجربه بالینی بعد از مدرک بالینی، آموزش مداوم سالانه

منبع: دفتر آمار آمریكا

محیط کار

بسیاری از متخصصین خانواده درمانی خود اشتغالی دارند. سایر متخصصین در سازمان های خدمات اجتماعی فعالیت می کنند و معمولاً 5 تا 9 ساعت در طول هفته کار می کنند.

تدریس

مشاور هایی که دارای مدرک پیشرفته هستند ممکن است در دانشگاه یا کالج تدریس کنند. به طور معمول، مشاورینی که به طور تمام وقت تدریس می کنند دارای مدرک دکتری هستند.

منابع این مقاله:

کتاب ها:

  1. بارنز ، گیل گورل. مشاوره خانواده در تغییر زمان. گوردونویل ، VA: Palgrave Macmillan ، 2004.
  2. کارلسون ، جان ، و همکاران. تکنیک های خانواده درمانی: یکپارچه سازی و درمان خیاطی. فلورانس ، KY: Brunner-Routledge ، 2005.
  3. لانداو ، الاین. خانواده درمانی. Danbury، CT: انتشارات کتابخانه علمی ، 2004 ، 2004.
  4. Sells، Scott P. معالجه نوجوان سخت: راهنمائی گام به گام مبتنی بر خانواده. نیویورک: انتشارات گیلفورد ، 2004.

پژوهش ها و مقالات:

  1. کورتس،  لیندا. "مشاوره خانواده در خانه: یک سوء تفاهم از نقش و یک چالش جدید برای  درمانگران." مجله خانواده: مشاوره و درمان برای زوج ها و خانواده ها 12  (آوریل 2004): 184-88.
  2. بخاری، مری لو. "ملاحظات قومی فرهنگی در خانواده درمانی." مجله انجمن پرستاران روانپزشکی آمریکا 9 (آوریل 2003): 46-54.
  3. هاتون ، دبورا. "فایال درمانی: تغییر تعادل." روانشناسی و روانپزشکی کودک بالینی 9 (آوریل 2004): 261-70.
  4. شیدو،  اشلی جی. ، و مارك اس. وودفورد. "Multisystemic Therapy: یک رویکرد مشاوره  خانواده که از نظر تجربی پشتیبانی می شود ، است." مجله خانواده: مشاوره و  درمان برای زوجین و خانواده 11 (ژوئیه 2003): 257-63.

سازمان های:

  1. انجمن  آمریکایی برای ازدواج و خانواده درمانی. 112 خیابان جنوبی آلفرد ،  اسکندریه ، VA 22314-3061. وب سایت: http://www.aamft.org/index_nm.asp.
  2. انجمن بین المللی خانواده درمانی. وب سایت: http://www.ifta-familytherapy.org/about.htm.
  3. انجمن پدر و مادر آمریكا. وب سایت: http://www.saafamilies.org.
  4. بنیاد Stepfamily. وب سایت: http://www.stepfamily.org.
  5. جنیفر E. سیسک ، MA
  6. http://www.healthofchildren.com/E-F/Family-Therapy.html#ixzz6RKmvRyP9