انتخاب شریک زندگی و ازدواج، یکی از مهمترین انتخاب ها در طول زندگی فرد است. برخی از افراد ترجیح می دهند که با عشق ازدواج کنند و رابطه عاطفی قبل از ازدواج را ترجیح می دهند اما انتخاب برخی دیگر ازدواج سنتی است و با عشق قبل از ازدواج میانه خوبی ندارند. در این میان سوالات خواستگاری در مورد خانواده می تواند کمک بزرگی برای انتخاب همسر آینده باشد.

از آنجایی که خانواده می تواند نقش مهمی در سبک زندگی و شخصیت فرد داشته باشد و از طرفی نوع رفتار و برخورد خانواده می تواند روی زندگی مشترک دختر و پسر تاثیر بسیار زیادی بگذارد بنابراین ملاقات خانواده و آشنایی با آن ها اهمیت زیادی دارد.

سوالات خواستگاری و شناخت

ابتدا باید این نکته را در نظر بگیریم که اگرچه اهمیت خانواده در امر خواستگاری و ازدواج بسیار مهم است، اما بدیهی است که علاوه بر نکات مهمی که در جلسه خواستگاری در مورد خانواده باید بیان شود، مسائل مهم دیگری نیز وجود دارند که باید در مورد آن ها صحبت شود.

در واقع برای بیان نکته های مهم و پرسیدن سوال های مدنظرمان باید اولویت بندی داشته باشیم.

برخی از سوالات و نکات،  سوالات مقدمه ای هستند که در ابتدا بهتر است در مورد آن ها صحبت شود تا به دنبال بیان این نکته ها گفت و گوی بین دختر و پسر شکل بگیرد و ادامه پیدا کند.

پیشنهاد مشاور:16 ویژگی های یک شریک زندگی خوب که باید بدانید

سوالات معرفی

طبیعتا قبل از اینکه زمان جلسه خواستگاری رسمی فرا برسد، دختر و پسر اطلاعات اولیه ای را از جمله نام، شغل و تحصیلات یکدیگر به دست آورده اند ولی ادب حکم می کند که پسری که برای خواستگاری رفته است در هنگام شروع صحبت با دختر خانم در ابتدا شروع به معرفی خود بکند و توضیحاتی کلی در مورد شغل، تحصیلات و شرایط مالی خود بدهد، همچنین نیاز است که فرد بعد از معرفی خود به معرفی پدر و مادرش نیز بپردازد و در مورد خانواده خود نیز صحبت کند و اطلاعاتی مثل تحصیلات پدر و مادر، شرایط مالی، شغل و تعداد فرزندان خانواده خودش را نیز به فرد مقابل بدهد. 

فایل صوتی و پادکست صوتی این مطلب

دختر خانم هم متقابلا چنین وظیفه ای دارد و بعد از اینکه صحبت آقا تمام شد، می تواند به معرفی خود بپردازد.

سوالات خواستگاری مربوط به خانواده

گفت و گوی تعاملی

نکته ای که وجود دارد این است که جلسه خواستگاری باید به صورت گفت و گوی تعاملی پیش برود و نباید یک نفر در تمام طول جلسه خواستگاری صحبت کند و فرد دیگر ساکت باشد و نتواند حرف هایش را بزند و سوالاتش را بپرسید. بنابراین باید یاد بگیریم در عین حال که خوب حرف میزنیم، شنونده خوبی نیز باشیم و با خوب گوش دادن و توجه به صحبت های فرد مقابل سوال های مهم دیگری را که به ذهنمان می رسد را بپرسیم.

بعد از اینکه دختر و پسر خود را به یکدیگر معرفی کنند و اطلاعات مقدماتی در مورد خودشان ارائه دادند و سر صحبت بینشان آغاز شد، زمان پرسیدن سوالات جزئی و شخصی تر می رسد و افراد باید سعی کنند در مورد سبک زندگی، عقاید، ویژگی های شخصیتی، اهداف و برنامه ریزی های شخصی و وضعیت جسمانی و روانی خود صحبت کنند و به فرد مقابل شان اطلاعات کافی را بدهند. البته که بهتر است افراد اصراری نداشته باشند که تمام سوالات و نکات در یک جلسه خواستگاری مورد بررسی قرار بگیرد چون در اینصورت ممکن است خستگی ذهنی به وجود بیاد و به همین دلیل تمرکز لازم برای توجه به نکات مهم وجود نداشته باشد، بنابراین اگر که جلسات خواستگاری به چند جلسه کوتاهتر تقسیم شوند بهتر است.

پیشنهاد مشاور: سوالات ازدواج | کاملترین سوالات ازدواج به تفکیک جلسه

اما در این بین نکات مهمی در مورد خانواده وجود دارد که نباید از اشاره به آن ها غافل شویم چون در اینصورت ممکن است به دلیل بی توجهی به این موارد در زندگی مشترکمان دچار مشکل شویم.

نکات مربوط به خانواده که باید با خواستگار مطرح کرد

برخی از اطلاعات که بدیهی است و همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم مربوط به معرفی خانواده و دادن اطلاعات اولیه در مورد شغل، تحصیلات، سن و غیره است.

اما برخی نکات کلیدی تر وجود دارند که باید با جزئیات بیشتری در مورد آن ها صحبت شود.

  • هر خانواده ای متفاوت از خانواده دیگر است، حتی اگر افراد با یکدیگر رابطه فامیلی بسیار نزدیکی داشته باشند بازهم سبک زندگی خانواده های شان با یکدیگر متفاوت است، همانطور که می توانیم به وضوح مشاهده کنیم که بین سبک زندگی خانوادگی خواهران و برادران چقدر می تواند تفاوت وجود داشته باشد. بنابراین باید سعی کنید که در مورد سبک زندگی خانوادگی خود برای فرد مقابل تان توضیح دهید و اگر نکته ای در مورد خانواده تان وجود دارد که می تواند بر زندگی آینده تان تاثیر منفی یا مثبت بگذارد به آن اشاره کنید. اما اگر نکته ای مربوط به گذشته بوده و در حال حاضر و در آینده هیچ تاثیری برروی زندگی شما ندارد نیاز به توضیح دادن ندارد. یادتان باشد شما باید تنها اطلاعاتی را به فرد مقابل تان بدهید که بدانید این موارد بی ربط به زندگی آینده شما نیستند.
  • توضیح دادن در مورد رسم و رسومات خاص فرهنگ و خانواده تان که احتمال می دهید که این رسم و رسومات متفاوت از رسومات و فرهنگ فرد مقابل تان باشد نیز اهمیت زیادی دارد و باعث می شود که فردی که قصد ازدواج با او را دارید بهتر و با دید بازتری بتواند در مورد ازدواج با شما فکر و تصمیم گیری کند.

پیشنهاد مشاور:100 سوالات قبل از ازدواج در مورد بچه دار شدن و تربیت فرزندان

  • اگر یکی از والدین شما فوت شده یا برادر یا خواهری را در خانواده از دست داده اید حتما برای فرد مقابل تان در این مورد توضیح دهید و اگر این مسئله تاثیر منفی روی زندگی شما و شرایط خلقی و روانی گذاشته حتما مطرح کنید. 
  • طلاق والدین نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که باید فرد مقابل را از آن آگاه کرد. البته بدیهی است که طلاق یا فوت والدین مسائلی واضح هستند و احتمالا که قبل از جلسه خواستگاری این موارد، هم برای دختر و پسر و هم خانواده های شان مشخص بوده، بنابراین منظور ما بیشتر این است که اگر این اتفاقات ناگوار تاثیری روی روند زندگی شما گذاشته و باعث ایجاد تغییراتی شده که نیاز است حتما همسر آینده تان از آن آگاه باشد، در مورد آن به فرد مقابل تان توضیح دهید.
  • برخی از خانواده ها با ازدواج فرزندشان مخالف هستند یا می توان گفت با انتخاب فرزندشان مشکل دارند و راضی به ازدواج فرزندشان با فرد مد نظرشان نیستند، اما بنا به دلایلی سکوت می کنند و فرزندشان را برای طی شدن جلسه خواستگاری همراهی می کنند و متاسفانه همین احساس نامطلوب باعث می شود که  بعد از ازدواج دختر و پسر، خانواده مخالف، رفتار خوبی با عروس یا داماد خود نداشته باشند و این رفتار نامطلوب خانواده با عروس یا داماد قطعا می تواند باعث ایجاد مشکل، اختلاف و تنش بین زن و مرد شود و از آنجایی که در فرهنگ ایرانی، خانواده در امر ازدواج نقش بسیار پررنگی دارد نمی توان اهمیت مخالف یا موافقت خانواده ها را در امر ازدواج انکار کرد، بنابراین اگر چنین مسئله ای وجود دارد حتما با فرد مورد نظرتان درمیان بگذارید و شرایط را برایش توضیح دهید و در صورت امکان با یک مشاور مشورت کنید.
  • ممکن است گاهی پیش بیاید که فرد با یکی از اعضای خانواده خود مشکل داشته باشد و اختلافات جدی بین آن ها وجود داشته باشد، طبیعتا مطرح کردن چنین مسئله ای با فردی که قرار است در آینده با او ازدواج کنیم بسیار حائز اهمیت است، همچنین اگر که وابستگی خاصی به یک یا چند نفر از اعضای خانواده دارید نیز باید با فرد مقابل تان مطرح کنید، فردی که قرار است با شما ازدواج کند باید تصویر ذهنی مشخصی از الگوی ارتباطی شما با خانواده تان داشته باشد.
  • اگر فردی در خانواده شما مشکل خاص یا رفتار خاصی دارد (مشکلاتی از جمله اعتیاد، بیماری روانی، مشکل شخصیتی و غیره)، این مسئله را حتما با فرد مد نظرتان مطرح کنید، البته تا زمانی ارائه توضیحات جزئی و ریز حائز اهمیت است که آن مشکل خاص اعضای خانواده روی زندگی شما تاثیر بگذارد در غیر اینصورت اگر چه مطرح کردن آن مسئله مهم است ولی نیازی به ارائه توضیحات جزئی نیست.

پیشنهاد مشاور: شناسایی شوهر رفیق باز و درمان آن

  • مشکلاتی مثل بیماری های ژنتیکی که ممکن است در خانواده وجود داشته باشد نیز اهمیت دارد. شاید با خود بگویید که مطرح کردن این مسائل باعث می شود که فرد به کل از ازدواج با شما پشیمان شود، اما باید بدانید که شما با این اطلاعات صداقت خودتان را نشان می دهید و نکته مهم تر اینکه بازگو کردن یکسری مسائل در جلسه خواستگاری حتی با ریسک پشیمان شدن فرد، مزیت بیشتری از پنهان کردنش دارد، چون اگر فرد بعد از ازدواج از این مسائل آگاه شود ممکن است بسیار از شما بابت پنهان کاری تان شاکی شود و دیگر نتواند به شما اعتماد کند. از طرفی اگر که شما قبل از ازدواج، اطلاعات کافی در مورد مسائل مهم و بعضا مشکلات خانوادگی تان به همسرتان نداده باشید، به این علت که فرد آمادگی ذهنی برای برخورد با این مسائل را نداشته ممکن است نتواند برخورد و رفتار درست و مناسبی داشته باشد، بنابراین اهمیت مطرح کردن این مسائل، قبل از ازدواج را در نظر داشته باشید. 

سوالات مربوط به خانواده در جلسه خواستگاری

سوالات زیر نمونه ای از سوالاتی است که باید در جلسه خواستگاری در مورد خانواده مطرح شود تا زوجین شناخت کاملی از خانواده یکدیگر به دست آورند.

  • هرگز نتوانسته ام به پدر و مادرم بگویم که...
  • در دوران نوجوانی ات از کدام ویژگی پدر و مادرت شاکی بودی؟
  • بهترین ویژگی پدر یا مادرم این است که او.....
  • بدترین ویژگی پدر یا مادرم این که او....
  • شاید دوست داشته باشم پدر و مادرم را بیش تر ببینم اگر آن ها...
  • پدر یا مادرم به من آموخت که مردان...... هستند.
  • پدر یا مادرم به من آموخت که زنان....هستند.
  • وقتی در کودکی از دست پدر و مادرم عصبانی می شدم، من....
  • وقتی پدر و مادرم از دست من عصبانی می شدند، آن ها...
  • وقتی پدر و مادرم از دست همدیگر عصبانی می شدند، آن ها....
  • برای اینکه پدر یا مادرت دوستت می داشتند باید وانمود می کردی چطور آدمی هستی؟ 
  • دوست داری چه کارهایی را متفاوت از کارهای پدر یا مادرت انجام دهی؟ چرا؟
  • روابط آزاد محکوم به شکست است. با این جمله موافق یا مخالف هستی؟ چرا؟
  • رابطه با شخص دیگری بجز همسرت، در حالی که شریک زندگی ات از آن خبر دار نشود چا اشکالی دارد؟
  • هیچ اشکالی ندارد.
  • خیلی اشکال دارد، اعتماد را نابود می کند.
  • صادقانه بگویم به نظر من مسئله مهمی نیست اما بخاطر حساسیت های بیش از حد شریک زندگی ام باید آن را مخفی نگه دارم.

شما می توانید برای راهنمایی تخصصی با مراکز برتر مشاوره ازدواج "مرکز مشاوره ستاره" تماس حاصل کنید، رزرو وقت: 02122354282 و 02122247100 و  09035673050 و 09108347597