خانواده درمانی و تکنیک مشاوره خانواده چیست؟ همه ما زندگی خود را در کنار خانواده شروع می کنیم چه این خانواده متشکل از همخون های ما یا خویشاوندانی که ما را به سرپرستی قبول کرده اند باشد. حتی خانواده می تواند کودکان حاضر در پرورشگاه باشند. خانواده از اولین لحظات زندگی تا آخرین لحظات، زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

خانواده درمانی و مشاوره خانواده چیست؟

محیط و اعضای خانواده روی بسیاری از ویژگی های شخصیتی ما تاثیر می گذارند. از بیان واژگان گرفته تا عادات، آداب و رسوم و نحوه شناخت دنیای پیرامون در خانواده آموزش داده می شود.


ما همچنین از محیط خانواده یاد می گیریم که چگونه محبت بورزیم و چگونه با دیگران تعامل داشته باشیم.

اگر فرد در یک خانواده سالم به دنیا بیاید، به احتمال زیاد یاد می گیرد که چگونه با دیگران تعامل سالم داشته باشد. اما اگر فرد در خانواده ای ناکارآمد بزرگ شود ممکن است برای برقراری ارتباط سالم با دیگران به تلاش و تمرین احتیاج داشته باشد.

متولد شدن در خانواده نوع دوم بدبختی به شمار نمی آید زیرا همیشه می توان وضعیت را تغییر داد. تقریباً همه خانواده ها در یک بازه زمانی با نوعی اختلال عملکرد روبرو می شوند، اما اکثر خانواده ها احساس خوشبختی و آسایش خود را دوباره به دست می آورند. 

مشاوره خانواده و خانواده درمانی راهکار هایی برای رشد یا حفظ یک خانواده سالم به اعضای خانواده ارائه می دهد.

این مقاله شامل:

  1. خانواده درمانی یا مشاوره خانواده چیست؟
  2. مشاوران خانواده چه کسانی هستند؟
  3. هدف خانواده درمانی چیست؟
  4. روان درمانی خانواده
  5. مزایای خانواده درمانی چیست؟
  6. 6 تکنیک
  7. کتاب های پیشنهادی
  8. منابع

تکنیک های مشاوره خانواده

 خانواده درمانی یا مشاوره خانواده چیست؟

خانواده درمانی یا مشاوره خانواده نوعی از درمان است که برای رسیدگی به موضوعات تأثیرگذار بر سلامت و عملکرد خانواده طراحی شده است.

 از خانواده درمانی می توان برای کمک به خانواده در یک دوره بحرانی یا درمان مشکلات بهداشت روانی یا رفتاری در اعضای خانواده استفاده شود.

همانطور که دکتر مایکل هرکو توضیح می دهد، خانواده درمانی مشکلات افراد را در قالب خانواده بررسی می کند (2016). اساس درمان افراد در خانواده درمانی، درمان خانواده است.

نحوه فعالیت خانواده بر شکل گیری مشکلات اعضای آن و درمان آن ها تأثیر می گذارد. 

خانواده درمانی می تواند از تکنیک ها و تمرین های مربوط به شناخت درمانی، رفتار درمانی، روان درمانی بین فردی و سایر درمان های فردی استفاده کند. 

نوع تکنیک به کار گرفته شده در درمان به مشکلات خاصی که خانواده با آن ها درگیر هستند بستگی دارد.

مشکلات رفتاری یا عاطفی در کودکان یکی از دلایل مراجعه به درمانگر خانواده است، به یاد داشته باشید که مشکلات کودک خود به خود ایجاد نمی شود و حتماً باید در چارچوب خانواده مورد بررسی قرار گیرد (Herkov، 2016).

لازم به ذکر است که در خانواده درمانی یا مشاوره، اصطلاح خانواده همیشه به معنای خویشاوندان نیست. 

در این زمینه، "خانواده" کسی است که نقش حمایتی طولانی مدت در زندگی فرد دارد، طبق این توضیح خانواده می تواند با روابط خونی یا غیر خونی (فرزند خواندگی) تعریف شود. (کینگ ، 2017).

روش های مشاوره خانواده بر اساس مددکاری اجتماعی

طبق گفته های مددكار اجتماعی بالینی، لنی سلین كینگ، انواع خانواده درمانی شامل موارد زیر می باشد:

نوع اول مشاوره خانواده (bowenian therapy)

این شکل از خانواده درمانی برای افرادی که نمی توانند یا نمی خواهند اعضای دیگر خانواده را در معالجه دخیل کنند مناسب است. 

بوونین تراپی بر اساس دو مفهوم اصلی مثلث (تمایل به استفاده از یک فرد سوم برای از بین بردن مشکلات) و تمایز (واکنشی عاطفی وابسته به خانواده) ساخته شده است.

درمان ساختاری

درمان ساختاری بر تنظیم و تقویت خانواده متمرکز است. 

در این روش درمانی، درمانگر برای مشاهده و تقویت توانایی خود در کمک به خانواده، شروع به بررسی روابط در محیط خانواده می کند.

سیستمایک

مدل سیستمایک بر ارتباطات ناخودآگاه و معانی رفتارهای اعضای خانواده متمرکز است. 

درمانگر در این نوع درمان از راه دور به اعضای خانواده کمک می کند تا به عنوان یک خانواده مسائل و مشکلات خود را حل کنند.

استراتژیک

 این شکل از درمان مختصر تر و مستقیم تر از سایر رشوه ها است، که در آن درمانگر کارهای خانه را به اعضای خانواده می سپارد. این کار برای تغییر نحوه تعامل اعضای خانواده با هدف ارزیابی و تنظیم نحوه برقراری ارتباط و تصمیم گیری اعضای خانواده صورت می گیرد. این امر به سایر اعضای خانواده که ممکن است به اندازه لازم در تعاملات شرکت نداشته باشند، اجازه بروز می دهد (King، 2017).

 مشاوران خانواده چه کسانی هستند؟

با توجه به انواع مختلف درمان که در بالا ذکر شد، درمانگر خانواده می تواند مشکلات بروز یافته را از طریق تمرین و آموزش های لازم به خانواده درمان کند و سبب اطمینان خانواده به روش درمانگر شود.

آیلین بابرو گفت: در این روش درمانی، درمانگر خود نتیجه درمان را به عهده می گیرد. این هیچ ارتباطی با خوب یا بد و درست یا نادرست بودن درمانگر ندارد. در واقع خانواده شما با آموزش ها و تمرین های درمانگر به تدریج تغییر کرده و بهبود می یابد.

در حالی که درمانگران ممکن است روش های مختلفی داشته باشند و تکنیکهای درمانی خاصی را تریج بدهند، همه ی آن ها باید حداقل تجربه را در مورد درمان بیماری های زیر داشته باشند:

  1. مشکلات رفتاری کودک و نوجوان؛
  2. افسرگی؛
  3. اضطراب؛
  4. مسائل ارتباطی؛
  5. خشونت خانگی؛
  6. ناباروری؛
  7. درگیری های زناشویی؛
  8. سوء مصرف مواد.

برای درمان مسائل خانوادگی، درمانگران باید:

نحوه تعامل بیماران را در خانواده و جامعه مشاهده کند.

به ارزیابی و حل مشکلات رابطه بپردازد؛

 اختلالات روانشناختی در زمینه خانوادگی را تشخیص دهد و به درمان آن ها بپردازد؛

 الگوهای رابطه ای یا رفتارهای بیمارگونه را بررسی کند؛

 رفتارهای ناکارآمد را با رفتار های سالم جایگزین کند.

برای به دست آوردن مهارت های لازم برای انجام این کارها، درمانگر معمولاً مدرک لیسانس مشاوره، روانشناسی یا جامعه شناسی را کسب کرده و در ادامه آن مدرک کارشناسی ارشد در زمینه مشاور ازدواج یا خانواده را به دست می آورد.

مشاوران خانواده چه آموزش هایی دیده اند؟

آموزش های داده شده درمانگران را برای مقابله با طیف گسترده ای از مشکلات، مانند موارد زیر آماده می کند.

  • درگیری های شخصی در درون خانواده.
  • بیماری های غیر منتظره و مرگ .
  • توسعه یا حفظ یک رابطه عاشقانه سالم.
  • مشکلات رفتاری در کودکان؛
  • طلاق یا جدایی؛
  • سوء مصرف مواد یا اعتیاد؛
  • مشکلات بهداشت روانی مانند افسردگی و اضطراب.


تکنیک مشاوره خانواده

هدف خانواده درمانی چیست؟

برای درست کردن جهان ابتدا باید به ملت ها نظم دهیم؛ برای نظم دادن به ملت ها ابتدا باید خانواده ها نظم و تعادل پیدا کنند؛ برای تعادل پیدا کردن خانواده ها ابتدا باید در زندگی شخصی خود پرورش یابیم؛ ما باید در ابتدا قلب خود را تنظیم کنیم. “کنفسیوس”

به طور خلاصه، هدف از خانواده درمانی این است که با کمک خانواده مشکلات روحی، عاطفی یا روانی که میان خانواده و فرد جدایی می اندازد، رفع شود (لی ، 2010). 

هدف خانواده درمانی چیست؟ خانواده درمانی سعی در کمک به افراد در بهبود ارتباطات، مشکلات خانوادگی، درک و رسیدگی به موقعیت های خانوادگی و ایجاد خانواده ای با عملکرد بهتر دارند (خانواده درمانی ، 2017A).

اهداف خانواده درمانی به مشکلات خانواده بستگی دارد. به عنوان مثال، اهداف ممکن است بر اساس سناریوهای زیر متفاوت باشد:

یکی از اعضای خانواده از اسکیزوفرنی شدید رنج می برد، در این شرایط هدف خانواده درمانی این است که به سایر اعضای خانواده کمک کند تا این اختلال را درک کنند و با تغییرات روانی که بیمار ممکن است متحمل شود، سازگار شوند.

مشکلات خانوادگی میان نسلی

مشکلات مرزهای بین نسلی زمانی ایجاد می شود که فرزندان توسط مادربزرگ ها و مادربزرگ ها بزرگ می شوند در این شرایط مشاور می تواند با بهبود ارتباطات و روابط بین افراد، این مرز ها از بین برود.

در شرایطی که خانواده ها از هنجارهای اجتماعی منحرف می شوند (مانند کودکان بی سرپرست) هدف درمان دیگر برطرف کردن مشکلات داخلی خاص نیست بلکه کمک به اعضای خانواده در برابر نگرش های اجتماعی است.

اگر یکی از اعضای خانواده مورد ضرب و شتم قرار بگیرد به تنهایی پروسه درمان را طی نمی کند و اعضای خانواده در این شرایط سعی می کنند از او حمایت کنند. 

پروسه خانواده درمانی هم دقیقا به همین شکل است و فرد بیمار بیش تر از هر وقت دیگری احتیاج به پشتیبانی و حمایت از سمت خانواده اش دارد.

به نظر می رسد مشکلات بیمار با مشکلات دیگر اعضای خانواده گره خورده است. در مواردی دیده می شود که مشکل یا مشکلات بیمار عمیقاً در مشکلات سایر اعضای خانواده ریشه دارد.

روان درمانی خانواده: یک قدم جلوتر بردن آن

ما می توانیم به درمان معمولی و روان درمانی به عنوان دو شکل مختلف از درمانی فکر کنیم، اما در واقع آن ها یکی هستند. این مشکل هنگامی که اصطلاح مشاوره را توضیح دهیم بر طرف می شود.

به طور کلی ، مشاوره در شرایطی اعمال می شود که فرد (یا در مورد مشاوره خانوادگی ، یک خانواده) از خدمات و اطلاعات یک مشاور برای رفع مشکلاتی که دارد استفاده می کند. 

درمان یا روان درمانی، نوعی درمان عمیق و معمولاً طولانی مدت است، که در آن بیمار یا مراجعان درباره طیف گسترده تری از موضوعات، افکار و رفتارهای مشکل ساز بحث می کنند.

خانواده ای که با شرایط خاصی مانند از دست دادن یک عضو خانواده، اعتیاد یا مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند، ممکن است از مشاوره برای کمک به وضعیت وشرایط خانواده استفاده کند.

اما شرایط پدری که از اسکیزوفرنی رنج می برد، مادری که با افسردگی مبارزه می کند یا کودکی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، فرق می کند. در این شرایط خانواده نیاز به روان درمانی دارد و مشاوره تنها راه حلی برای این مشکلات نیست.

 خانواده درمانی به مشکلات در چهارچوب "نظام" خانواده نگاه می کند. بنابراین برای حل مشکل در این نظام، ابتدا باید تمام قسمت های آن را بررسی کرد.

مزایای خانواده درمانی چیست؟

این رویکرد جامع برای درمان مشکلات خانواده ها در بسیاری از موارد مؤثر است. در خانواده درمانی، خانواده ها می توانند با راهنمایی یک متخصص بهداشت روان در محیطی امن و کنترل شده بر روی مشکلات خود کار کنند.

فواید خانواده درمانی شامل موارد زیر است:

  • درک بهتر از  الگوهای خانوادگی سالم؛
  • ارتباطات پیشرفته؛
  • توانایی حل مسئله؛
  • همدلی عمیق تر؛
  • کسب مهارت مدیریت شرایط (10 Acre Ranch، 2017).

روش مشاوره دادن به خانواده

به طور خاص، خانواده درمانی می تواند روابط خانوادگی را از طریق روش های زیر بهبود ببخشد.

  • کمک به خانواده پس از بحران ؛
  • ایجاد صمیمیت بین اعضای خانواده؛
  • ایجاد اعتماد بین اعضای خانواده؛
  • ایجاد یک محیط گرم در خانواده.
  • کاهش تنش و استرس در خانواده؛
  • کمک به اعضای خانواده در بخشش یکدیگر
  • حل اختلاف اعضای خانواده.

خانواده درمانی مهارت های مورد نیاز برای عملکرد بهتر خانواده را از جمله ارتباطات، حل تعارضات و حل مسئله را بهبود می بخشد، پیشرفت در این مهارت ها باعث افزایش پتانسیل خانواده در غلبه بر مشکلات خانوادگی می شود.

تکنیک مشاوره خانواده  روش های مشاوره خانواده

6تکنیک

اگر احتیاج به خانواده درمانی دارید، بهترین کار این است که یک متخصص دارای مجوز پیدا کنید که بتوانید با او به خوبی ارتباط برقرار کنید و به حل مشکلات خانواده خود بپردازید.

با این حال، اگر شما برای این مرحله کاملاً آماده نیستید، یا نمی توانید اقدام به معالجه کنید. تمرینات و تکنیک هایی وجود دارد که می تواند به شرایط شما کمک کند.

این تمرین ها و تکنیک ها باید در چارچوب درمان انجام بشود تا نتیجه بخش باشد، اما برخی از این تمرین ها افراد را برای درمان آماده می کنند. 

سوال معجزه

این سوال می تواند برای افراد خانواده یا زوج ها معجزه کند. افراد معمولاً به دلیل نداشتن هدف به اندازه کافی تلاش نمی کنند یا نمی دانند در چه جهتی باید تلاش کنند.

این سؤال به شرح زیر است:

"فرض کنید امشب، در حالی که شما خوابیدید، معجزه ای اتفاق افتاد. وقتی از خواب بیدار می شوید زندگی به طور ناگهانی بهتر شده است به نظرتان آن تغییر ها چیست؟ (Howes، 2010)"

این سؤال هم به بیمار و هم به درمانگر کمک می کند. بیمار می تواند آینده مثبتی را تجسم کند که در آن مشکلات برطرف می شود یا کاهش می یابد و درمانگر به بیمار در رسیدن به این آینده کمک می کند.


آب نبات رنگی

اگر به دنبال یک بازی سرگرم کننده و خلاق هستید یا قصد درمان دارید این تمرین می تواند راهی عالی برای شروع باشد.

برای شرکت در این تمرین با خانواده، به یک بسته آب نبات رنگی نیاز دارید. هفت آب نبات به هر یک از اعضای خانواده بدهید و از آن ها بخواهید که آن ها را بر اساس رنگ مرتب کنند.

سپس از یکی از اعضای خانواده بخواهید رنگی را انتخاب کند. از آن ها بخواهید تا بر اساس رنگ، به سوال های زیر پاسخ بدهند :

  1. سبز - در چند کلمه خانواده خود را توصیف کنید.
  2. بنفش - ویژگی های مثبت در خانواده.
  3. نارنجی - مواردی که دوست دارید در مورد خانواده خود بهبود ببخشید؛
  4. قرمز - چیزهایی که نگران آن هستید.
  5. زرد - خاطرات مورد علاقه با خانواده.

وقتی یک عضو خانواده جواب های خود را داده است، به آن ها بگویید که عضو بعدی خانواده را انتخاب کنند تا براساس تعداد شکلات هایی که شخص دارد، پاسخ دهد.

پس از پاسخ همه، آب نبات ها قابل خوردن هستند.

وقتی همه اعضای خانواده به این سؤالات پاسخ داده اند ، بحث را بر اساس پاسخ های ارائه شده از سمت اعضای خانواده، پیش ببرید. سوالات زیر می توانند بحث را تسهیل کنند:

چه چیز هایی یاد می گیرید؟

در این بازی عجیب ترین چیزی که در مورد شخص دیگری آموختید چیست؟

چگونه این بازی شما را به سمت ایجاد تغییرات / پیشرفت هدایت کرده است؟


عواطف توپ

این یک بازی و تمرین بسیار ساده است، که تنها به یک توپ و یک قلم نیاز دارد. غالباً از این بازی در درمان کودکان و نوجوانان استفاده می شود، زیرا باعث کاهش فشار و استرس صحبت کردن می شود.

یک توپ سبک برای این بازی مناسب است، توپ باید به اندازه کافی بزرگ باشد که بتوان روی آن چندین احساس را بنویسید. چندین احساس را روی توپ بنویسید، احساساتی مانند "شادی"، "تنهایی" یا "ناراحتی".

خانواده خود را در یک دایره جمع کنید و شروع به پرتاب توپ بین اعضای خانواده کنید. وقتی یکی از اعضای خانواده توپ را گرفت، از آنها بخواهید زمانی را توصیف کنند که احساسی که سمت آن ها افتاد را تجربه می کنند. این فعالیت برای کودکان بسیار مناسب است.

هدف این تمرین بحث در مورد احساسات اعضای خانواده و تمرین گوش دادن به احساسات یکدیگر است. 


آینه درمانی

این تمرین سرگرم کننده یک راه عالی برای کمک به اعضای خانواده در ارتباط با یکدیگر و ایجاد همکاری مشترک بین آن ها است.

این فعالیت را درمانگر به شکل زیر می تواند برای خانواده توضیح دهد:

 "من می خواهم شما درست با فاصله چند سانتی متری در مقابل من بایستید. تو می شوی آینه من، هر کاری را که من انجام دهم شما هم باید انجام دهید، اما نکته این بازی این است که دقیقاً در همان زمانی که من این کار را انجام می دهم، شما هم باید انجام دهید. 

من به آرامی شروع می کنم تا بتوانیم دقیقاً در یک زمان این کار را انجام دهیم. ما نمی توانیم یکدیگر را لمس کنیم. من اول شروع می کنم و بعد شما به نوبت پیش می روید. آماده؟ شروع می کنیم! "

آیینه درمانی خانوادگی

ابتدا، درمانگر می تواند این تمرین را با یكی از اعضای خانواده انجام دهد، سپس آن شخص می تواند بازی را پیش ببرد.

این تمرین مخصوصاً برای کودکان مفید است، اما می تواند به وسیله هر عضوی از خانواده در هر سنی مورد انجام شود. این بازی می خواهد که اعضای خانواده توجه کاملی به یکدیگر داشته باشند، با یکدیگر همکاری کنند و با زبان بدن با هم ارتباط برقرار کنند.

همچنین به اعضای خانواده این امکان را می دهد که با یکدیگر هماهنگ تر باشند. 

این بازی می تواند در مشاوره خانواده، بین خواهر و برادر، والدین و فرزندان یا حتی زوجین اعمال شوند.

ژنوگرام

ژنوگرام نمایشی شماتیک یا گرافیکی از درخت خانوادگی بیمار است. البته بر خلاف درخت خانواده معمولی، این ژنوگراف اطلاعات بیشتری در مورد روابط اعضای خانواده ارائه می دهد.

 از آن می توان برای ترسیم روابط خونی، شرایط پزشکی و روابط عاطفی در خانواده استفاده کرد.

ژنوگرافی ها حاوی دو نوع اطلاعات اساسی و تکمیلی هستند.

اطلاعات اساسی: نام، جنس، تاریخ تولد، تاریخ وفات.

اطلاعات تکمیلی: آموزش، شغل، رویدادهای مهم زندگی، بیماری های مزمن، رفتارهای اجتماعی، ماهیت روابط خانوادگی، روابط عاطفی، روابط اجتماعی، اعتیاد به الکل، افسردگی و بیماری (GenoPro، 2017).

با درج اطلاعات تکمیلی، درمانگر و بیمار می توانند با هم همکاری کنند تا الگوهای که ممکن است بر  درمان بیمار تأثیر بگذارد را شناسایی کنند. گاهی اوقات  مشاهده این اطلاعات می تواند مواردی را روشن کند که قبلاً مورد توجه قرار نگرفته است.

اطلاعات مربوط به روابط عاطفی می تواند شامل  هر جنبه ای از رابطه باشد که بیمار را تحت تأثیر قرار داده، مانند اینکه آیا ازدواج به جدایی ختم شده است یا خیر. 

این تمرین می تواند به صورت فردی انجام شود اما احتمالاً در صورت تکمیل شدن با کمک یک متخصص واجد شرایط، در درمان تأثیر بیش تری دارد.

6 تکنیک مداخله ای مشاوره خانواده و خانواده درمانی

معرفی کتاب تکنیک های مشاوره خانواده

  1. هفت اصل برای ایجاد کار در ازدواج: یک راهنمای عملی از متخصص روابط، جان م. گاتمن

این یک کتاب عالی برای هر فرد غیر حرفه ای است که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیرات خانواده درمانی و اهداف آن است. اگرچه این درمان اغلب برای زوج های متاهل در نظر گرفته می شود، اما هر فردی در رابطه طولانی مدت می تواند از این درمان بهره ببرد.

  1. ازدواج‌ها چرا موفق می‌شوند و چرا شکست می‌خورند اثر جان گاتمن

 این کتاب نگاهی عمیق به عملکرد درونی ازدواج دارد و به شما نشان می دهد که ازدواج موفقی دارید یا خیر .

خانواده درمانی: مفاهیم و روشهای مایکل پی نیکلز و شان دیویس

کسانی که تنها به خانواده درمانی علاقه دارند ممکن است علاقه زیادی به این کتاب پیدا نکنند، اما هرکسی که مایل است درک عمیق تری از نظریه ها و عملکرد خانواده درمانی کسب کند این کتاب را ارزشمند می یابد. اگر شما علاقه مند به خانواده درمانی هستید با خواندن این کتاب ها به سادگی می توانید اطلاعات بیشتری درمورد تمرین های درمانی در بستر خانواده کسب کنید.

مهارتهای پایه در خانواده ‌درمانی: از مصاحبه اولیه تا خاتمه درمان اثر جوالن پاترسون، لی ویلیامز، لاری شامو، کلودیا گراف گراندز، تاد ام ادواردز، دوگلاس اسپرنگل

این کتاب منبعی خارق العاده برای کسانی است که تجربه کمی در رابطه با خانواده دارند یا اصلا تجربه ای ندارند. زبان کتاب ساده و در دسترس است و در هر فصل راهنمایی برای دانشجویان و درمانگران فراهم شده است. مباحث شامل مصرف و ارزیابی، برنامه ریزی درمانی، ایجاد و حفظ رابطه درمانی و حل مسئله است

کتاب خانواده درمانی نویسنده Frank M. Dattilio ، Arthur E. Jongsma ، Jr. and Sean D. Davis

این کتاب یکی دیگر از منابع مفید برای درمانگران جدید است. این کتاب شامل گزینه های بسیاری از برنامه درمانی، طرح نمونه درمانی و دستورالعمل های مربوط به مقابله با رایج ترین مشکلات خانواده های درمانی است.

پیامی به خانواده

خانواده درمانی راهی برای کمک به شما و خانواده شما است که با کمک آن می توانید چگونگی حفظ روابط سالم بین اعضای خانواده، برقراری ارتباط موثر با اعضای خانواده و همکاری مشترک برای حل مشکلات را یاد بگیرید. این نوع درمان بی نظیر است، در این درمان مشکلات به عنوان بخشی از نظام پیچیده خانواده مشاهده می شوند.

این دیدگاه به خانواده درمانی اجازه می دهد تا خانواده را به صورت ریشه ای درمان کند و بهبود را برای همه اعضای خانواده تسهیل ورزد، این مشکلات ممکن است مربوط به سوء مصرف مواد، اعتیاد و اختلالات سلامت روان باشند یا بر اثر استرس روزمره معمولی به وجود آمده باشند.

امیدوارم که این اطلاعات برای شما مفید باشند. 

اگر تا به حال در خانواده درمانی شرکت کرده اید، دوست داریم نظرات و تجربیات شما را راجب آن بشنویم. آیا خانواده درمانی به شما کمک کرده است؟ در این جلسات چه چیز های ارزشمندی آموخته اید؟


همراه همیشگی خانواده شما

امیدواریم که از خواندن مطالب مشاوره خانواده و خانواده درمانی لذت برده باشید. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید، فراموش نکنید که خانواده مرکز مشاوره ستاره همواره در کنار خانواده شماست.