ارتباط موثر با همسر و مهارت های ارتباطی خوب کلید اصلی هر رابطه موفق هستند زیرا روابط عاطفی به تبادلات کلامی و غیرکلامی بین زوجین بستگی دارد. بیشتر ازدواج ها با ایده ای موفقیت شروع می شوند ولی نمی دانند دلیل اول طلاق آن ها عدم آموختن ارتباط بین همسران است.


نکات کلیدی ارتباط موثر با همسر

تا حد ممکن انتقاد نکنید | ارتباط موثر بین همسران

اگر همسر شما کاری انجام می دهد که باب میل شما نیست از او انتقاد نکنید و به جای آن از او بخواهید که به صورت دیگه ای رفتار کند. 

به طور مثال به جای این که به همسرتان بگویید «رفتار تو با مادرم خیلی بد است و من را همیشه شرمنده می کنی» به او بگویید «اگر میشد با مادر من بهتر رفتار کنی من واقعا خوشحال می شدم»

8 نکته مهم برای ارتباط موثر با همسر

از نه گفتن اجتناب کنید | ارتباط موثر همسران

تا جایی که ممکن است و ضرری ندارد سعی کنید پاسخ مثبتی به همسرتان بدهید و از نه گفتن اجتناب کنید. نه گفتن به خواسته های معقول همسرتان ممکن است به رابطه شما صدمات زیادی وارد کند.

 اگر نمی توانید پاسخ مثبت بدهید موقعیت و شرایط را برای او توضیح بدهید.

قدردانی کنید | راههای افزایش محبت بین زن و شوهر

قدردانی و تشکر از همسرتان چیزی است که او را به زندگی مشترک دلگرم می کند. وقتی شرایط خوب پیش می رود خیلی از افراد سکوت می کنند ولی به هنگام بروز مشکل شروع به انتقاد و عیب جویی می کنند. 

تقویت مثبت باعث موفقیت و ارتباط بهتر بین زوجین می شود.


بی جهت نظر ندهید | طرز ارتباط با همسر

اگر همسرتان نظر شما را نمی پرسد بهتر است که شما هم نظری ندهید یا بپرسید که دوست دارد نظر شما را بداند یا خیر. اگر جواب او منفی بود دیگر نظری ندهید.

8 نکته مهم برای ارتباط موثر با همسر

ذهن خوانی نکنید.

این کار می تواند باعث دعواهای جدی بین زوجین شوند. زوج ها نباید سعی کنند که احساسات همسرشان را حدس بزنند یا به او بگویند که چه احساسی دارند. 


اشتباهات گذشته را رها کنید

بعضی از افراد اشتباهات گذشته را هیچ وقت فراموش نمی کنند و از آن ها برای سرکوفت زدن استفاده می کنند. این کار می تواند باعث آزردگی بین زوجین شود. 

سعی کنید به جای این کار به خاطرات و رویداد های خوش گذشته فکر کنید.

8 نکته مهم برای ارتباط موثر با همسر

سلطه جو نباشید | ارتباط موثر با همسر

آدم های کمی وجود دارند که از کنترل شدن توسط دیگران لذت ببرند، افراد سلطه طلب قانون وضع می کنند و دوست دارند رفتار دیگران را کنترل کنند و با دیگران مانند یک طلبکار رفتار می کنند اگر دو فرد سلطه جو با یکدیگر ازدواج کنند زندگی آن ها مانند یک میدان جنگ می شود.


نامهربانی را تقویت نکنید | مهارتهای عاطفی همسران

بعضی افراد فکر می کنند که اگر در برابر ناملایمات و عصبانیت دیگران رفتار خوبی نشان دهند فرد خاطی عملکرد خود را بهتر می کند در حالی که اینگونه نیست.

اگر در برابر بی احترامی ها و نامهربانی دیگران رفتار خوبی نشان دهید در حقیقت آن رفتار را تقویت کرده اید. 

8 نکته مهم برای ارتباط موثر با همسر

همزمان صحبت نکنید گوش دهید!  |  ارتباط موثر با همسر

این ممکن است واضح به نظر برسد اما هنگامی که احساسات بالا می رود، هر کس می خواهد نظر خود را جلب کند و یک جنگ قدرت زیرپوستی به وجود می آید که نشان می دهد هیچ کس واقعاً علاقه ای به گفتگو یا قطعنامه ندارد. لطفاً حرف یکدیگر را قطع نکنید.

 قطع مداوم این است که فکر نمی کنید طرف مقابل حرف مهمی برای گفتن دارد و شما فقط راه خود را می خواهید. دلیل مکالمه شنیدن دیدگاه یکدیگر است. در برابر اصرار برای قطع صحبت کردن مقاومت کنید.

قبل از صحبت فکر کنید وگرنه پشیمان خواهید شد

شاه سلیمان گفت:"به من هدیه قلب شنوا را بده." ممکن است چیزی بگویید که هرگز قابل پس گرفتن نیست. اگر صحبت حضوری غیرممکن است، ارتباط کتبی را امتحان کنید اما لطفاً از اینترنت خودداری کنید. شما در حال انتقال احساسات شخصی به یکدیگر هستید. 

برای جملات کوتاه به همدیگر پیام دهید. نامه یا یادداشت بنویسید. با این حال، ارتباط زمان واقعی بهتر است. لطفاً هیچ کپی نداشته باشید تایپ کردن در همه کلاه ها احساسی را ایجاد می کند که فریاد می زنید. 

دوستت دارم مجاز است. به یاد داشته باشید، شما واقعاً یکدیگر را دوست دارید.

8 نکته مهم برای ارتباط موثر با همسر

با صداقت صحبت کنید |  ارتباط موثر کلامی با همسر

وقتی همسرتان با شما صحبت می کند، بدون هیچ انگیزه پنهانی با او صحبت کنید. با شفافیت و صداقت ارتباط برقرار کنید. برای وضوح سوال کنید و از متلک انداختن پرهیز کنید. 

اگر مشغله کاری دارید، یک زمان مناسب انتخاب کنید و در آن زمان دیگر به فکر موضوعات کاری نباشید. 

فقط گوش دهید و پاسخ ندهید. یادتان باشد شما با هم در این رابطه هستیم پس بگذارید او حرف بزند شاید فقط نیاز به حرف زدن و تخلیه احساسات خود دارد.

زبان بدن یک روش ارتباطی غیرکلامی است

به حرکات و زبان بدن خود و همسرتان توجه کنید. اگر با صدای بلند صحبت کنید، مکالمه وارد فضای خشونت و انتقام می شود پس به طور جدی از این کار بپرهیزید

هنگامی که همسرتان در حال صحبت است، نگاه کردن به چشمان او به این معنی است که به همسرتان توجه می کنید. 

خم شدن به جلو، به این معنی است که شما به آنچه او می گویند علاقه مند هستید، منحرف کردن تماس چشمی نشانگر عدم صداقت است. زبان بدن شریک زندگی خود را بیاموزید.

8 نکته مهم برای ارتباط موثر با همسر

شاهد یا کمک از شخص سوم

 بسیاری از زوجین برای داشتن یک تصمیم بی طرف به دنبال مشاوره، یک دوست معتمد یا یکی از اعضای خانواده هستند. این ایده بدی نیست. شخص سوم ممکن است دیدگاه متفاوتی برای وضعیت ایجاد کند. 

فقط مطمئن شوید که شخص معتمد است و شرایط لازم را برای کمک به شما در حل مشکل دارد. 

مزیت مشاور این است بی طرف است و احتمال جانبداری وجود ندارد و از سویی محرمانه بودن اطلاعات شما حفظ می شود.

شما می توانید برای راهنمایی تخصصی با مراکز برتر مشاوره خانواده "مرکز مشاوره ستاره زندگی" تماس حاصل کنید، رزرو وقت: 02122354282 و 02122247100 و  09035673050 و 09108347597