ویژگی خانواده سالم شامل موارد زیر است:

  1. تعهد عمیق به یکدیگر.
  2. خانواده اولویت اصلی است.
  3. برقراری ارتباط به شکلی مؤثر.
  4. قدردانی صمیمانه از یکدیگر.
  5. مراقبت اعضای خانواده از یکدیگر.
  6. حل اختلافات به سرعت.
  7. اشتراک یک تعهد معنوی.


ویژگی خانواده سالم

اگر در کتابفروشی یا کتابخانه به دنبال کتاب هایی در این زمینه باشید، به احتمال زیاد دریایی از کتاب ها در مورد ایجاد و حفظ زندگی سالم پیدا خواهید کرد. بسیاری از ما آرزوی خانواده ای سالم و موفق را داریم، به راحتی می توان ارزش ارتباطات نزدیک خانواده وسالامت و پویایی خانواده رامشاهده کرد.

یک خانواده قوی می تواند منبع حمایت عاطفی، عشق، امنیت و محافظت باشد و همین امر باعث می شود با موفقیت از چالش های زندگی عبور کند. کودکان هنگامی که احساس دوست داشتن و حمایت را از سمت والدین و خواهر و برادرشان دریافت می کنند، شکوفا می شوند.

  خانواده خوب حتی می تواند بر سلامت جسمی و روانی شما از جمله فشار خون و امید به زندگی تأثیرات مثبتی داشته باشد.

7 ویژگی خانواده سالم

خانواده های سالم واحدهای اساسی جامعه هستند

خانواده ها پایه اساسی جامعه هستند. بنابراین برای اینکه جامعه ای پایدار و موفقی داشته باشیم، باید خانواده هایی که آن را تشکیل می دهند نیز موفق باشند. در نهایت، ما برای داشتن فرزندانی سالم و موفق باید خانواده هایی سالم و متعادل داشته باشیم.البته این به این معنا نیست که خانواده ها همیشه بی نقص هستند همواره به یاد داشته باشیدکه تمام خانواده ها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند اما تفاوت اصلی خانواده ها در نحوه حل کردن این مشکلات است.

اما با وجود اهمیت روابط خانوادگی، همه می دانند که ایجاد یک خانواده موفق آسان نیست. برقراری ازدواج و بزرگ کردن فرزندان می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. اگر می خواهیم خانه ای شاد داشته باشیم، باید برای ایجاد آن سخت تلاش کنیم، دراین راه می توانید ازکمک های مشاور استفاده کنید.

چگونه می توان خانواده سالم داشت

یکی از بهترین راه ها برای تقویت خانواده، مطالعه صفات و خصوصیات مشترک خانواده های موفق است. وقتی می فهمید که در خانواده موفق چه صفات و روابطی حاکم است، می توانید تغییراتی را که لازم است در خانواده خود ایجاد کنید. در اینجا برخی از اصلی ترین خصوصیات خانواده های سالم آورده شده است:

7 ویژگی خانواده سالم

1. تعهد عمیق به یکدیگر

اولین ویژگی خانواده سالم تعهد طرفین است.

اعضای خانواده های موفق هم مانند همه افراد دارای مشکلات، اختلاف نظرها و مشکلات هستند. زندگی آن ها گاهی خسته کننده می شود.ازکار اخراج می شوند و در زندگی به چالش هایی بر میخورند.

آنچه آن ها را متفاوت می کند این است که وقتی شرایط سخت و ناخوشایند می شود، یا وقتی ناامید بر آن ها غلبه می کند، تسلیم نمی شوند. آنهادر زمان های خوب وبد به یکدیگر تعهد دارند و باهم مشکلات را حل می کنند.

خانواده های قوی به جای اینکه اجازه دهند شرایط سخت روابطشان را نابود کند، برای اصلاح مشکلات با هم تلاش می کنند.

مرکز مشاوره ستاره بیان می کند: "بسیاری از اوقات زندگی به دلخواه شما پیش نمی رود و تعهد به شما کمک می کند تا این اوقات سخت را بپیمایید این تعهدی است که شما به همسر یا والدین خود دارید."


2. خانواده اولویت اصلی است

هفته های طولانی کار، فعالیت های مدرسه و کارهای خانه می توانند وقت گذراندن با خانواده را سخت کنند. با این وجود، خانواده های سالم با وجود کار زیاد همیشه زمان حضور در کنار هم را پیدا می کنند. آن ها می دانند که سپری کردن زمان در کنار هم بسیار مهم است ،حتی اگر در زمان بندی برای این دور همی ها مشکل دارید می توانید روی یک کاغذ برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.مطمئن باشید که زمانی که در کنار خانواده می گذارنید بسیار ارزشمند است.

آقای گیس می گوید: " در یک خانواده متعادل افراد با کارهای خود نشان می دهند که به یکدیگر احترام می گذارند و به هم اهمیت می دهند." این کار باعث ایجاد صمیمیت بین اعضای خانواده می شود.

اعضای خانواده می توانند در انجام فعالیت ها با یکدیگر وقت بگذرانند: خوردن وعده های غذایی با هم، بازی کردن، پیک نیک، تماشای مسابقات ورزشی و فیلم دیدن می تواند سرگرمی های خوبی برای گذراندن زمان در کنار هم باشد. اما بهترین فعالیت برای اعضای خانواده وقتی است که بدون هیچ حواس پرتی (تلویزیون یا بازی) با یکدیگر گفت و گو کنند. "کلید اصلی روابط موفق این است که اعضای خانواده در هر شرایطی برای هم وقت بگذارند."

7 ویژگی خانواده سالم

3. ارتباطات سازنده

اعضای خانواده باید وقت زیادی را صرف مکالمه با یکدیگر می کنند. مشاوره خانواده می گوید: "برای درک یکدیگر، اعضای خانواده باید زمان زیادی را برای به اشتراک گذاشتن احساسات، نظرات، نگرانی ها و دیدگاه های خود اختصاص دهند."

بخش اعظم ارتباطات در حالی صورت می گیرد که اعضای خانواده با یکدیگر وقت می گذرانند. آن ها ممکن است درباره موضوعات روزمره مانند برنامه های آخر هفته یا اتفاقاتی که در مدرسه یا محل کار اتفاق افتاده است یا در مورد موضوعات عمیق تر و جدی تر بحث کنند. اگر اتفاقاتی خاص در خانواده بیفتد، ممکن است نیاز به جلسات ویژه خانوادگی برای بحث در مورد اتفاقات باشد.

اختصاص دادن زمان جدا برای گفت و گو بخشی از مهارت ارتباط برقرار کردن است. خانواده های سالم برای توسعه مهارت های ارتباطی تلاش می کنند. این مهارت شامل صادق و صریح بودن است. اعضای خانواده باید با دقت گوش و بدون حواس پرتی به حرف بقیه گوش دهند و نتیجه گیری زود هنگام نداشته باشند.

اعضای خانواده با تمرین مهارت های ارتباطی، یاد میگیرند که به هم احترام بگذارند و کم کم بهم نزدیک تر می شوند.

4- قدردانی

یکی دیگر از ویژگی های خانواده سالم قدردانی کردن است.

برای داشتن یک خانواده موفق علاوه بر داشتن حس قدر دارنی، ابراز آن نیز حائز اهمیت است: "قدردانی به اعضای خانواده انگیزه می دهد تا به رفتار مثبت خود ادامه دهند. این مهارت همچنین به ایجاد اعتماد به نفس در شخص کمک می کند."

قدردانی باید به صورت مکرر ، چه به صورت کلامی و چه با حرکات معنی دار بیان شود. این کار ممکن است با گفتن اینکه چقدر از شام همسرتان لذت بردید یا با یک شربت که پس از تمیز کردن آشپزخانه به فرزند خود می دهید، انجام شود. این احساسات را می توان با گذاشتن یادداشت هایی درکنار غذا، روی آینه و در کیف بچه ها بیان کرد. دقت داشته باشید که مانند هر کار دیگری زیاده روی در این کار هم پیشنهاد نمی شود. همیشه سعی کنید که تعادل را در رفتارهای  خود حفظ کنید.

اما قدردانی نباید محدود به تشکر کردن از دیگران برای کاری که برای شما انجام داده اند، باشد. بگذارید اعضای خانواده بدانند که چقدر خاص هستند. به همسر و فرزندان خود بگویید که دوستشان دارید، نقاط قوت و موفقیت های آن ها را ستایش کنید. به آن ها بگویید که از گذراندن وقت با آن ها لذت می برید. ابراز عشق و قدردانی، پیوند و محبت بین اعضای خانواده را تقویت می کند.


5- اعضای خانواده مراقب یکدیگر هستند.

قانون طلایی در این مهارت این است که اعضای خانواده قبل از صحبت کردن، در مورد حرفی که می خواهند بزنند فکر می كنند.

مرکز مشاوره ستاره می گوید: "وقتی كه با دیگران، به ویژه اعضای خانواده خود در ارتباط هستیم، باید همان طور که دوست داریم با ما رفتار شود با آن ها رفتار کنیم." "این موضوع باید هدف هر خانواده باشد: ایجاد فضایی که در آن هر یک از اعضای خانواده احساس خوبی داشته باشند و به یکدیگر احترام بگذارند."

در نهایت، ما برای احساس شادی و سلامت روانی احتیاج به خانواده های سالم داریم و برای داشتن خانواده متعادل باید با اعضای خانواده ارتباط سالم برقرار کنیم.

گاهی اوقات این موضوع می تواند به معنای قربانی کردن خواسته های شخصی و تشویق یا حمایت از شخص دیگری باشد. یک پدر ممکن است تمام کار هایی که دوست دارن در روز تعطیل انجام دهد را کنار بگذارد تا به فرزندانش خوش بگذرد. یک همسر ممکن است بخاطر شوهرش به مهمانی های خانوادگی برود که دوست ندارد تا شوهرش خوشحال شود.

قرار دادن رفاه دیگران بالاتر از خود ما، به ما یاد می دهد که همیشه به دنبال منافع خود نباشیم.

7 ویژگی خانواده سالم

6. درگیری ها بصورت سازنده و به سرعت حل می شوند.

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که بدون این که بخواهید به اعضای خانواده خود توهین کنید یا به احساسات آن ها صدمه بزنید. سوء تفاهم ها بخشی عادی از زندگی خانوادگی است و می تواند منجر به تلخی و اندوه هر دو طرف شود.

سپس ارتباط و احترام در خانواده شروع به از بین رفتن، بی اعتمادی ایجاد می شود و صمیمیت خانواده از بین می رود.

هنگامی که مشکلاتی در خانواده های سالم اتفاق می افتد، درگیری ها به سرعت حل می شوند و فرد خطاکار حاضر به عذرخواهی و پذیرش مسئولیت اشتباهات خود است. فرد متخلف با دقت به دیدگاه های اعضای خانواده که با نظرات او مغایرت دارد گوش می کند و سریع معذرت خواهی می کند. آن ها صحبت می کنند بدون اینکه شخصی عصبی بشود بحث به پایان می رسد.

در یک خانواده سالم اگر والدین با فرزندان خود بدرفتاری کرده باشند به راحتی عذر خواهی می کنند و سعی می کنند تا کاری را که کرده اند جبران کنن، این اصل برای تمام افراد خانواده برقرار است. آقای رجیستری به یاد می آورد که در کودکی والدینش به او یاد می دادند که برای رفتار های بدش عذر خواهی و طلب بخشش کند،زیرا تمام انسان ها درشرایطی خطا می کنند و  مهم ترین چیز پذیرش و جبران آن خطا است.

7. یک تعهد معنوی مشترک.

وقتی اعضای خانواده رابطه ای سالم و صمیمی دارند خانواده در بهترین شرایط قرار دارد. این رابطه سالم در اثر تعهد معنوی می تواند قویتر بشود.

متعهد بودن و ایمان داشتن به خداوند، به خانواده ها هدف می دهد و به زندگی آن ها معنا می بخشد. با ایمان به خدا افراد دلیلی برای پیشرفت روابط خود دارند و احتمالاً بیشتر در کنار هم می مانند. کلام خدا راهنمایی هایی را برای زندگی فراهم می کند که به خانواده ها کمک می کند زندگی مثبت و سالمی را ایجاد کنند.

البته، برای اینکه واقعاً یک خانواده متعهد به خداوند داشته باشیم، "والدین باید در رفتار های خود تعهد عمیقی نسبت به خداوند نشان دهند." اگر کودکان شما، در روز می بینند که شما قرآن می خوانید، از دستورات خدا فرمان می برید و به انسان های دیگر کمک می کنید و اگر هنگام بحث روزانه در کنار هم در مورد نحوه زندگی که خداوند توصیه کرده است صحبت می کنید، به تدریج تلاش می کنند تا تعهد واقعی را در زندگی خود پیاده کنند. این باور در طولانی مدت باعث تاثیرات مثبت زیادی در زندگی افراد می شود و به آن ها در داشتن یک خانواده سالم کمک می کند.

خانواده سالم خودتو بساز

در حالی که هر یک از این خصوصیات خانواده قوی و سالم به خودی خود بسیار مهم است، باید دقت کرد که همه آن ها با یکدیگر همپوشانی دارند. به عنوان مثال، اگر وقت زیادی را با خانواده خود می گذرانید، این روند ارتباطات را تقویت می کند، که این امر قدردانی را آسان تر می کند. وقتی متعهد به یک رابطه هستید، نیاز به بخشش و برطرف کردن منازعات خواهید داشت.

اگر خانواده شما در هر یک از این خصوصیات کوتاهی می کند، ناامید نشوید. هیچ انسانی کامل نیست. مهم ترین چیز این است که شما برای داشتن روابط بهتر تلاش می کند. شناخت صفات خانواده سالم اولین قدم برای این کار است سپس سعی کنید این مهارت ها را اجرایی کنید، شاید در ابتدا این کار سخت باشد اما به مرور وقتی روابط را در خانواده مشاهده کنید، با قدرت بیشتری ادامه می دهید.

جلسات خانوادگی می تواند این کار شما را آسان تر کند. کافی است درطول هفته جلسه ای را به گفت و گو با مشاور به صورت حضوری یا تلفنی بپردازید تا به شما کمک کند که خانواده ای موفق و شاد داشته باشید.

درست است که این کار به تلاش زیادی احتیاج دارد، ولی پس از مشاهده نتیجه آن متوجه می شوید که تلاش شما بیهوده نبوده است.

تماس با مرکز مشاور خانواده ستاره با شماره 02122354282 و 02122247100 و با موبایل از طریق شماره های 09035673050 و 09108347597 امکان پذیر است.