خوشحالی همسر همیشه وظیفه شما نیست؟ آیا این جمله از نظر روانشناسی درست است؟ در زندگی مشترک نیازی نیست که مسئولیت احساسات دیگران را بپذیریم. این که همسرتان را همیشه خوشحال نگه دارید وظیفه شما نیست.

خوشحالی همسر

خوشحال کردن دیگران بار سنگینی است که اغلب افراد آن را به گردن می گیرند. به طور مثال اگر کودکان خوشحال نباشند والدین احساس گناه می کنند، از طرفی دیگر والدین اگر شاد نباشند بچه ها احساس گناه می کنند که مایه سرافکندگی آن ها شده اند.

خوشحالی همسر

مفهوم شادی اندکی مبهم است.

می توان گفت که شادی و خوشحالی به عدم وجود درد و رنج گفته می شود اما در این تعریف گفته نمی شود که شادی را در چه چیزهایی می توان پیدا کرد. فقط گفته می شود که از چیزهایی مانند اضطراب، افسردگی، درد و رنج باید جلوگیری کرد.

تلاش برای فرار از مواردی که ذکر شد می تواند ناکامی و ناراحتی را تشدید کند و فرد ناآگاه ممکن است بگوید که مقصر این احساس همسر او است.

وقتی خوشحالی به معنای رضایت و پیشرفت باشد بسیاری از افراد از خودشان می پرسد که آیا خوشحال هستند؟، آیا بقیه از او خوشحال ترند؟ و اینکه اگر خوشحال نیستند چه کسی مقصر است؟ 

خوشحالی خود می تواند نگران کننده باشد؟

نگرانی و فکر درمورد خوشحالی اغلب باعث ناراحتی می شود. واقعیت این است که اگر به طور مستقیم دنبال خوشبختی باشید از آن دور می شوید. خوشحالی محصول فرعی فعالیت های دیگر است.

خوشحالی در پی انجام کاری که دوست دارید پدید نمی آید بلکه در دوست داشتن کاری که انجام می دهید تحقق می یابد. خوشحالی اغلب حسی زودگذر است و ماندگار نیست. در حقیقت آدم ها به همان اندازه خوشحالند که خیال می کنند خوشحالند.

اصول گفته شده در مورد ازدواج هم صدق می کنند.

این وظیفه همسران نیست که یکدیگر را خوشحال کنند در حقیقت خود انسان مسئول حالاتی است که تجربه می کند. البته در بعضی از شرایط رفتارهای دیگران ممکن است موانعی را بر سر راه خوشبختی افراد قرار دهد.

البته که خوشحال بودن در کنار یک همسر آرام و مهربان بسیار آسان تر از خوشحال بودن در کنار یک فرد عصبی و پرخاشگر است.

فیلسوفان و روانشناسان همیشه می گویند که این اتفاقات نیستند که مارا ناراحت می کنند بلکه برداشت و تفسیر ما از آن رخدادها است که باعث ناراحتی ما می شود یعنی در حقیقت این اعمال دیگران نیستند که ما را ناراحت می کند بلکه برداشت ما از رفتار آن هاست.

خوشحالی همسر - شاد کردن همسر (1)

خوشحالی ما در دست دیگران است؟

اگر افراد اعتقاد داشته باشند که خوشحالی و خوشبختی آن ها در دستان کس دیگری است منتظر می نشینند تا بقیه آن ها را خوشحال کنند و این توقع باعث ایجاد انفعال در فرد می شود.

حقیقت این است که برخی از افراد ظرفیت شادی یا خوشحالی را ندارند در حقیقت این افراد در لذت بردن از تجربه هایی که بیش تر افراد آن را لذت بخش می دانند، ناتوان هستند. بگذارید در این مورد مثالی بزنم.

تینا سال ها تلاش می کرد تا همسرش علی را خوشحال کند و برای همین به تمام خواسته های او پاسخ مثبت می داد اما علی همچنان ناراحت و ناخوشنود بود او همیشه به من می گفت که دوست دارد رفتار همسرش کمی چالش برانگیز باشد. 

او بیان می کرد که تینا به راحتی راضی می شود که در خانه بماند، بیرون برود و یا کتاب بخواند در حالی که علی به دنبال هیجان بود. در حقیقت علی یک فرد ایرادگیر و عصبی بود ولی تمام مدت تینا خودش را سرزنش می کرد که برای همسرش مناسب نبوده و همین باعث رانده شدن علی شده است.

خوشحالی همسر - شاد کردن همسر (1)

خوشحالی همسر وظیفه است؟

مدت زیادی طول کشید تا توانستم تینا را متقاعد کنم که نباید برای خوشحالی کسی تلاش کند بلکه باید به دنبال خوشحالی خودش برود و اجازه بدهد علی هم خودش به دنبال خوشبختی بگردد. 

بلافاصله پس از این که تینا مسئولیت خوشحال کردن همسرش را رها کرد احساس شادابی بیش تری پیدا کرد، دیگر زیر فشار اضطراب و نگرانی قرار نداشت و به دنبال فعالیت هایی می رفت که او را خوشحال می کرد. علی هم از طرف دیگر سعی کرد تا مسئولیت مشکلاتش را برعهده بگیرد.

اگر کسی در مسیر خوشبختی شما سدی ایجاد می کند می توانید آن را با اعمال مثبت از سر راهتان بردارید. شادی شما وابسته به همسرتان یا هیچ کس دیگری نیست و نباید به کسی اجازه دهید که شادی شما را خراب کند.

بسیاری از افراد فکر می کنند که ازدواج آن ها را خوشبخت می کند. در حقیقت ازدواج موفق باعث خوشبختی افراد می شود ولی نباید گفت که وظیفه افراد این است که همسرشان را خوشبخت کنند.

شما به راحتی می توانید با مراکز برتر مشاوره ازدواج تماس حاصل کنید، رزرو وقت با شماره های 02122354282و 02122247100و 09035673050 و 09108347597 امکان پذیر است.